lipca 15, 2020

Odmęt - Jacek Łukawski


Czy autor zdał egzamin z kryminału?

Jacka Łukawskiego poznałam jako autora książek fantastycznych (polecam jego trylogię Kraina Martwej Ziemi), ale czy sprawdził się w kryminale? Bardzo byłam tego ciekawa. Muszę przyznać, że na początku książki zupełnie nie mogłam się wkręcić. Nie bardzo wiedziałam kto jest kim, było trochę skakania po różnych postaciach. Nie do końca umiałam polubić głównego bohatera. Jednak ostatecznie bardzo mi się podobało.


Dziennikarz Damian Wolczuk w Chęcinach znalazł się mimo woli przez wypadek samochodowy. Porzucił swoje życie w Warszawie i pojechał w kierunku Krakowa aby zacząć na nowo. Przypadek sprawił, że znalazł się w mieście w którym dochodzi do tajemniczych morderstw. Został i postanowił zbadać sprawę swoim dziennikarskim okiem. 

Historia wpleciona w fabułę książki.

Akcja ma miejsce w Chęcinach, rodzinnym mieście autora. Przemycił on do fabuły znaczną ilość różnych informacji i ciekawostek o mieście oraz o jego historii. Miejscami ta historia trochę przeważała, było jej za dużo, ale z drugiej strony fajnie wpasowała się w całą kryminalną zagadkę. Muszę też wspomnieć, że autor wygrzebał kilka takich szczegółów jak na przykład antyklina chęcińska, że naprawdę szacun za to (wiem co mówię, wkuwałam geologię tej okolicy na studiach). 

Policjanci trafiają na zwłoki przy których pojawia się dziwny kościany koralik jakby z różańca. Wkrótce ciał pojawia się więcej, a sprawą zajmuje się prokurator Arkadiusz Painer. W samej książce pojawia się sporo zwrotów akcji. Na końcu wszystko staje na głowie i odwraca się o 180 stopni, także ta końcówka to było dla mnie największe zaskoczenie. Kto jest czarnym charakterem i jakie motywy kierują mieszkańcami Chęcin? 

Promocja miasta.

Ta książka naprawdę bardzo mi podobała, chociaż przyznam, że mniej więcej do połowy nie wciągnęła mnie w takim stopniu jakbym tego chciała, ale potem naprawdę było interesująco. Także pan Łukawski zdał u mnie egzamin z kryminału na takie 4+. Czekam na kolejne części. Polecam tę książkę fanom gatunku. Ja dodatkowo świetnie się przy niej bawiłam, bo byłam w Chęcinach, zwiedzałam zamek i rynek, wiem dość sporo, a raczej wiedziałam na studiach dość sporo o okolicy, więc dla mnie to była niesamowita frajda i sentyment czytać o tym mieście. A kto w Chęcinach nie był, może się poczuć naprawdę zachęcony tą książką do odwiedzin, bo jest to również świetna promocja tego miasta. 

Szczegóły:
Tytuł: Odmęt
Tom: 1
Cykl: Krąg Painera
Autor: Jacek Łukawski
Wydawnictwo: Czwarta Strona
Liczba stron: 496

Brak komentarzy: