stycznia 26, 2021

Latarnik - Camilla Läckberg

Wyspa duchów.

Ostatnią książkę Camilli Läckberg przeczytałam już ponad dwa lata temu i zrobiłam sobie od niej taką dość sporą przerwę. Teraz do serii wróciłam, a Latarnika przesłuchałam w audiobooku. Po pierwsze, przez tą długą przerwę nie bardzo pamiętałam co to się wcześniej działo i dopiero po jakimś czasie zaczynałam fakty kojarzyć. Erika jest po wypadku samochodowym, ona i jej bliźnięta wyszli z tego bez szwanku, jednak jej siostra straciła dziecko i pogrążyła się w depresji. Patrik również sporo przeszedł, ale już wraca do pracy, akurat na kolejne morderstwo w tej jakże uroczej okolicy. 

Obyczajówka ponad wszystko.

Jest za dużo wątku obyczajowego. Autorka na raz wpakowała nam depresję Anny, relację Erika – Patrik, zawiłe problemy Mellberga, przemoc w rodzinie, wyspę duchów i to wszystko mnie trochę przygniotło. Nie wiedziałam co jest istotne dla fabuły i na czym się skupić. Oprócz wątku współczesnego o perypetiach rodziny Eriki dostajemy całkiem rozbudowany wątek retrospekcji. Na wyspie Gråskär, z latarnią morską, mieszkała młoda dziewczyna z mężem i jego znajomym, która wkrótce ma urodzić dziecko. Jak dla mnie to jest nieco pomieszanie z poplątaniem. 

Część kryminalna potraktowana po macoszemu.

Skoro mamy tak przypakowany wątek obyczajowy, to musiała na tym ucierpieć część kryminalna, która została zepchnięta na drugi plan. Na postępy w śledztwie trochę czekałam i było dość nierówno, albo akcja, albo przestój. Zamordowano mężczyznę, który niedawno powrócił w okolice Fjällbacki. Odwiedził on jeszcze wyspę Gråskär, na którą przybyła jego dawna szkolna miłość z synkiem, ale niedługo później znaleziono jego ciało. Zaczęło się mozolne śledztwo z wieloma wątkami i śladami pobocznymi. Trochę to było przekombinowane.

Dla mnie Camilla Läckberg jest królową obyczajowego kryminału i w wielu częściach tej serii ta obyczajowość dominowała, co mi nie do końca zawsze pasuje. Ta książka jest niestety jedną z tych słabszych, pewnie popcham za jakiś czas tą serię dalej, ale nie widzę tu aż takiego zaangażowania i pomysłowości jak w początkowych częściach serii. 

Szczegóły:
Tytuł: Latarnik
Tytuł oryginału: Fyrvaktaren
Tom: 7
Cykl: Saga o Fjällbace
Autor: Camilla Läckberg
Wydawnictwo: Czarna Owca
Liczba stron: 496

Brak komentarzy: