maja 15, 2020

Panowie północy - Bernard Cornwell


Po dość długim czasie wróciłam znowu do historii Uhtreda z Babbenburga, który jest głównym bohaterem z serii Wojny Wikingów. Odkąd przeczytałam poprzednią część minęło już dość dużo czasu i zapomniałam jak bardzo podoba mi się ta historia. Opowiada ona o zamierzchłych czasach kiedy Wessex miał chrześcijańskiego króla, a na północy ciągle walczyli Duńczycy w wojnach o ziemię. Wydawałoby się że język użyty w książce będzie trudny, a jest zupełnie inaczej. Tę książkę czyta się niesamowicie szybko i niesamowicie lekko. Autor nadał tej historii taką lekką, współczesną formę w konsekwencji czego wyszła z tego świetna powieść historyczna o przygodowym zabarwieniu. 

Uhtred udaje się na północ w stronę odebranego mu bezprawnie zamku Babbenburg. Po drodze przepędza wojowników jarla Kjartana i ratuje z niewoli Guthreda który okazał się zniewolonym królem. Jednak wkrótce los znowu sobie z niego zakpi. Przez podstępnych doradców króla zostaje oddany w niewolę. Spędza lata na niewolniczej łodzi żeglując między wybrzeżami frankijskimi i jutlandzkimi. Dociera nawet na daleką północ, gdzie w skutych tych lodem wodach pływają wielkie wieloryby. Planuje on swoją zemstę, a  jednocześnie zemstę planuje jarl Ragnar, który chce uratować siostrę i zabić mordercę swojego ojca. 

Autora również można pochwalić za absolutnie fenomenalne opisy bitew. Nie każdy autor specjalizuje się w tym temacie. Także krew, flaki, pot i wszelkie inne plugastwo czeka na przeczytanie. Jest krwawo i dynamicznie, aż słychać brzdęk mieczy i huk uderzeń toporów o tarcze. 

Co tu dużo mówić, książkę czytało mi się świetnie. Było ciekawie i dużo się działo. Razem z Uhtredem zwiedziliśmy kawał północnej współczesnej Anglii. Już się nie mogę doczekać, aż wezmę w ręce następny tom, który już czeka na mojej półce. Autor po raz kolejny stanął na wysokości zadanie i zaprezentował przygodę, która kolejny raz mnie porwała. Jeśli szukacie dobrej historycznej opowieści, która was nie znudzi to to jest bardzo dobry wybór. 

Szczegóły: 
Tytuł: Panowie północy 
Tytuł oryginalny: The Lords of the North
Cykl: Wojny Wikingów
Tom: 3
Autor: Bernard Cornwell
Wydawnictwo: Otwarte
Liczba stron: 496


Brak komentarzy: