czerwca 18, 2018

Ostatnie życzenie - Andrzej Sapkowski ~ Wiedźmin po latach ~


Kiedy byłam młodsza i tata dał mi do przeczytania Wiedźmina, przyjęłam tę książkę jako cudowną, wyjątkową i bez wad. Bo przecież jak tata poleca, to musi być idealna. Wtedy tak było, ale czy dalej tak jest? Od mojej ostatniej lektury minęło 11 lat, sporo zapomniałam i byłam bardzo ciekawa jak teraz go odbiorę i czy coś mi się jednak nie spodoba.

Ostatnie życzenie ma bardzo ciekawą strukturę. Pomiędzy właściwymi opowiadaniami pojawia się podziely na siedem części Głos rozsądku, który mówi o pobycie Wiedźmina u kapłanki Melitele - Nenneke w celu rekonwalescencji po ataku strzygi. Te fragmenty są też czasami wprowadzeniem do kolejnych opowiadań.

Świat się zmienia, słońce zachodzi, a wódka się kończy.


Pierwsze opowiadanie pt. Wiedźmin przedstawia Geralta w akcji ze strzygą w Wyzimie. Za sprawą gier jest to dość popularna i znana historia, więc rozwodzić się nad nią nie będę. Ale zdziwiłam się ile zapomniałam o polityce poszczególnych królestw i ich problemach.  

Wiedźmin ma to do siebie, że czasami sporo filozofuje. Pogrąża się w rozważaniach nad naturą dobra i zła, zasłania się kodeksem, nie zabija wszystkich istot itp. Czasami wkurzały mnie te przemyślenia. Nie wszystkie potwory są złe i widać to m.in. w opowiadaniu Ziarno prawdy, które nawiązuje do bajki Piękna i Bestia. Ostatnio bardzo popularne stały się różnie retellingi bajek i sporo osób poszukuje takich motywów w książkach, ale mam wrażenie, że stosunkowo mało osób pamięta, że wiele postaci z bajek i baśni ożywa na nowo właśnie w Wiedźminie. W Mniejszym źle wojuje Śnieżka, a w Ostatnim życzeniu dżin z butelki. 

-Moje głębokie uszanowanie, czcigodna Matko- zakwilił kretyńsko.- Chwała wielkiej Melitele i jej kapłankom, krynicom cnoty i mądrości. 
-Przestań pieprzyć, Jaskier- parsknęła Nenneke.- I nie tytułuj mnie matką. Wiedz, że na myśl, iż mógłbyś być moim synem, ogarnia mnie zgroza.

Moim ulubionym bohaterem jest Jaskier i to się już chyba nie zmieni. Jak on coś powie, to można się przewrócić. Dowiadujemy się również w jakich okolicznościach Geralt poznał czarodziejkę Yennefer z Vengerbergu oraz jaka jest obecnie sytuacja elfów. Wydarzenia z balu w Cintrze zapowiadają też to, co będzie się działo w głównej sadze.

Nie zawiodłam się na tej książce. Wszystkie przygody były świetnie opisane. Niby używany język był stylizowany na starodawny, chłopi nieźle mówili gwarą, ale wszystko czytało się bardzo lekko i szybko. Więc jeśli jesteście ciekawi walki z diabołem, strzygą, dżinnem i chcecie poznać prawo niespodzianki to koniecznie przeczytajcie tę książkę. Bardzo się cieszę, że wróciłam do tego świata po tylu latach. Obowiązkowa pozycja dla każdego fana polskiej fantastyki. 

Szczegóły:
Tytuł: Ostatnie życzenie
Tom: 1 (opowiadania)
Cykl: Wiedźmin Geralt 
Autor: Andrzej Sapkowski
Wydawnictwo: superNOWA
Liczba stron: 286

Brak komentarzy: