listopada 24, 2021

Transsyberyjska. Drogą żelazną przez Rosję i dalej - Piotr Milewski

Czy to rzeczywiście książka o kolei?

Transsyberyjska to książka po którą sięgnęłam trochę przez przypadek, bo szukałam jakiegoś fajnego reportażu albo książki podróżniczej, a ta akurat była w audiobooku. Bardzo lubię książki dotyczące Rosji, ale z przykrością muszę stwierdzić, że spodziewałam się czegoś innego i dużo lepszego.

Dlaczego? No bo o czym pomyślelibyście widząc tytuł teh książki? No dla mnie było oczywistością, że będzie to opowieść o kolei lub o podróży pociągiem i jakimiś przygodami których autor doświadczył w drodze, ale to linia kolejowa będzie tu istotna. Niestety, cały ten pociąg jakoś tak rozmył się w natłoku historycznych faktów i opisów pomników Lenina.

Na samym początku pojawił się wątek cara i budowy kolei. Pojawiła się też jakaś opowieść o inżynierach związanych z kolejnictwem i koleją, ale potem to się tak wszystko rozmyło, że tej kolei zupełnie w tej książce nie dostrzegłam. Autor odwiedzał różne miasta, które owszem znajdują się na trasie kolei transsyberyjskiej ale o samym pociągu, przebywania w nim było bardzo, bardzo niewiele, a szkoda, bo te małe fragmenty było wg. mnie najlepsze. Większość książki to po prostu osobne historie ludzi których autor spotykał w miastach na trasie.

Sporo historii, mało pociągu.

Forma tej książki i jej cały układ jakoś mnie tak rozstroił. Zabrakło klimatu z wagonów różnych klas i w sumie szkoda, że nie było więcej przygód z pociągu. Były za to opowieści ludzi którzy mieszkają koło Bajkału, Chabarowska, w Nowosybirsku. Dużo było o Moskwie i Petersburgu. Przy każdym odcinku linii autor przytaczał szeroki rys historyczny tego odcinka linii kolejowej, co akurat było bardzo fajne.  

No ja się trochę zawiodłam, nie ukrywam. Spodziewałam się chyba nie wiadomo czego, napaliłam się na wielkie wow, a wyszło tak sobie. Były rozważenia filozoficzne autora i zadumanie nad tymi historiami ludzi których spotykał i sporo historycznej wiedzy. Ja niestety klimatu podróży nie poczułam.  

Szczegóły
Tytuł: Transsyberyjska. Drogą żelazną przez Rosję i dalej
Autor: Piotr Milewski
Wydawnictwo: Świat Książki
Liczba stron: 304
 

Brak komentarzy: