listopada 29, 2021

Finlandia. Sisu, sauna i salmiakki - Aleksandra Michta-Juntunen

Instrukcja obsługi Finlandii. 

Tę książkę opisałabym jako instrukcja obsługi Finlandii. Nie jest to typowy reportaż, nie jest to też książka podróżnicza, ale jest to opowieść autorki o różnych stronach życia w Finlandii jej plusach oraz minusach. Ale jednak bardziej o plusach i wyjątkowości Finów na tle innych narodów.

Przez lekko encyklopedyczną formę książki, początkowo czytało mi się to nieco dziwnie, bo nie ma tu wiodącej historii. Autorka płynnie opisuje nowe tematy, daje nam sporo fińskich słówek, a wszystko to w bardzo podręcznikowej formie. Jednak tak mnie tematyka zainteresowała, że później absolutnie mi to nie przeszkadzało, a książka mnie wciągnęła.

Książka ciekawostką stoi.

Autorka przedstawia wszystko co dziwne i inne w kraju Muminków. Przedstawia miejsca do których turyści się nie zapuszczają, wyjaśnia zasady działania sauny czy też pokazuje tradycyjne fińskie przysmaki. Parę przepisów też się znajdzie. Spora część książki objaśnia historię Finów i ich historyczne powiązania ze Szwecją. Wiele elementów codzienności Finów bardzo mnie rozbawiło, np. brak klamek i świętowanie dnia śpiocha. 

Mimo tego, że książka przypomina nieco podręcznik, to jest w niej tyle ciekawostek, zagadnień językowych i porównań do Polski, że jestem skłonna wybaczyć niedociągnięcia. Ciekawostka ciekawostkę pogania. Przez tę formę jednak brak jest rozmów z ludźmi, więc widzimy ten kraj z perspektywy autorki. Nie ukrywam, że fajnie by było poczytać co sami Finowie mają do powiedzenia.

Myślę za to, że dla wybierających się do Finlandii, książka ta będzie nieocenioną skarbnica wiedzy kulturowej. Taka książka na start i idealny wstęp do tematyki Finlandii. Jednaj jeśli chcecie czegoś więcej, bardziej problematycznego i złożonego reportażu to niestety źle trafiliście. Ja tę książkę słuchałam w audiobooku i bardzo mi się podobała. Mogę spokojnie ją polecić.

Szczegóły:
Tytuł: Finlandia. Sisu, sauna i salmiakki 
Autor: Aleksandra Michta-Juntunen
Wydawnictwo: Poznańskie
Liczba stron: 313

Brak komentarzy: