października 13, 2021

Suknia. Opowieść o królewskim ślubie - Jennifer Robson

 

Historia królewskiej sukni. 

Suknia to książka po którą sięgnęłam troszkę przypadkowo, ale od razu między nami zaiskrzyło. Jest to cudna książka z królewskim ślubem w tle.

W Londynie w 1947 roku poznajemy Ann Hughes. W ciężkich powojennych czasach, kiedy wszystkie produkty są reglamentowane, a społeczeństwo leczy powojenne rany, dziewczyna dostaje pracę hafciarki w domu mody Normana Hartnella. Tam poznaje ona Miriam Dassin, równie utalentowaną młodą kobietę z Francji. Wkrótce okazuje się, że to między innymi one będą haftować suknię ślubną dla księżniczki Elżbiety, przyszłej królowej. Bardzo się tym ekscytują, a ja razem z nimi, muszę przyznać.

Druga opowieść ma miejsce w roku 2016 w Toronto, gdzie Heather dostaje w spadku po babci szkatułę z haftowanymi kwiatami, takimi samymi jak na sukni królowej. Heather przybywa do Londynu aby odkryć przeszłość swojej babci, o której ona sama nigdy nikomu nie wspominała. Cała jej podróż śladami babci i swoiste śledztwo które przeprowadza jest bardzo pasjonujące. Odkryłam, że bardzo lubię książki z motywem zagadki z przeszłości. 

Trudne lata czterdzieste.

Ja jestem zachwycona kilkoma rzeczami. Po pierwsze obraz społeczeństwa z lat 40 był szalenie interesujący, autorka pokazała życie zwykłych ludzi oraz rozrywki klasy wyższej. Również sam proces powstawania sukni i zamieszanie w prasie wokół tego był super przedstawiony. W książce pojawia się też wątek holocaustu. Ale myślę, że najważniejsze było tu przedstawienie siły przyjaźni dwóch kobiet które bardzo siebie wspierały w tych trudnych dla nich czasach. 

A teraz, czy jest to dobra książka dla fanów serialu The Crown? Zależy. Jeśli się spodziewacie opowieści o królowej, to pojawiają się o niej jedynie krótkie wzmianki. Ale jeśli interesujecie się chociażby modą i nastrojami społecznymi przed królewskim ślubem, to bardzo polecam. Ja jestem w pełni usatysfakcjonowana z tej książki. Do przeczytania na raz.

Szczegóły:
Tytuł: Suknia. Opowieść o królewskim ślubie
Tytuł oryginalny: The Gown: A Novel of the Royal Wedding
Autor: Jennifer Robson
Wydawnictwo: Literackie
Liczba stron: 400


Brak komentarzy: