października 19, 2021

Historia pszczół - Maja Lunde

Trzy historie połączone pszczołami. 

Historia pszczół to książka którą przesłuchałam w absolutnie genialnym audiobooku i mogę powiedzieć, że to pozycja super ważna, bo poruszająca bardzo istotny temat jakim są pszczoły. Książka ta zawiera trzy różne historie. W pierwszej z nich jesteśmy XIX wieku gdzie William marzy o byciu naukowcem. Kariera przyrodnika się nie udaje, ale po jakimś czasie zaczyna interesować się pszczołami oraz ich życiem i konstruuje swój pierwszy ul.

W roku 2007 na farmie która jest całym życiem George’a zaczęły ginąć pszczoły. Dzieje się tak nie tylko u niego, ale również we wszystkich okolicznych pasiekach. Setki uli stoi teraz pustych i krążą pogłoski o tajemniczej chorobie.

W trzeciej historii jesteśmy w dalekich Chinach przyszłości w roku 2098, gdzie pracownicy farm ręcznie zapylają drzewa owocowe aby dały plon. Młoda kobieta o imieniu Tao spędza z synkiem czas no właśnie takiej farmie i pragnie dać mu lepsze życie. Jednak kiedy malutkie dziecko się oddala coś się dzieje. Kobieta zaczyna walkę o zdrowie swojego dziecka.

Zapowiedź katastrofy.

W pewnym sensie jest to książka katastroficzna, bo mówi ona o pszczołach i pokazuje co może się stać jeśli tych pożytecznych owadów zabraknie. Mogę też powiedzieć, że jest to książka bardzo mądra, bardzo przemyślana i fajnie skonstruowana. Te trzy linie czasowe w bardzo ciekawy sposób się przenikają. Ja osobiście najbardziej poczułam się zainteresowana tą trzecią opowieścią z przyszłości oraz naszą współczesną linią czasową. Nie do końca porwała mnie część historyczna.

Polecam szczególnie wersje audio, która jest absolutnie genialna i czytają trójka wspaniałych lektorów: Leszek Filipowicz, Adam Bauman, Magdalena Schejbal. Słuchałam jej do biegania i mega mnie wciągnęła.

Skomplikowany obraz ludzkiej psychiki. 

Wszyscy bohaterowie są tacy samotni w tej swojej miłości do pszczół. W chęci polepszenia swojego życia i jego perspektyw są zostawienie trochę samym sobie. Historie tych trzech osób łączą się ze sobą. Jest to również opowieść o więźniach więzach rodzinnych, samotności, a nawet o błędach wychowawczych, które popełniają, bo wszyscy są rodzicami dzieci w różnym wieku.

Z minusów, to akcja rozwija się dość powoli i nie ma żadnych gwałtowniejszych momentów. Ale ja po prostu chciałam słuchać dalej i byłam coraz bardziej zainteresowana tematem. Jest to spokojna historia i bardzo inteligentna o bardzo ważnym temacie. Bardzo ją wszystkim polecam.

Szczegóły:
Tytuł: Historia pszczół
Tytuł oryginalny: Bienes Historie, roman
Cykl: Kwartet klimatyczny
Autor: Maja Lunde
Wydawnictwo: Literackie
Liczba stron: 514

Brak komentarzy: