listopada 13, 2020

Bieguni - Olga Tokarczuk

Drugie podejście do twórczości autorki.

Czytałam Tokarczuk zanim to było modne. Chyba tak to się teraz mówi, żeby komuś zaimponować w towarzystwie, prawda? Parę lat temu rzeczywiście przeczytałam książkę Olgi Tokarczuk Prowadź swój pług przez kości umarłych i bardzo mi się spodobała. Postanowiłam dać kolejnej książce szansę, więc zakupiłam audiobooka Biegunów. Mam z tą książką pewien problem, bo jednocześnie jestem pod wrażeniem, ale równocześnie jej słuchanie nie sprawiło mi jakiejś wielkiej przyjemności. 

Wysmakowana literatura.

Talentu literackiego absolutnie nie mogę Oldze Tokarczuk odmówić. Wszystkie opisy są mega plastyczne, bardzo metaforyczne i jest to też literatura, którą przyswaja się trudno. Treść naszpikowana jest wieloma głębszymi znaczeniami i mimo, że nie do wszystkich fragmentów książki podeszłam z entuzjazmem, to czułam wielką satysfakcję z tego, że słucham dalej i zagłębiam się w te historie różnie pojmowanych podróżników i nomadów.

Wiecie co jest najlepsze? Ja w jednej trzeciej książki stwierdziłam, że absolutnie nie mam pojęcia o co w tym wszystkim chodzi. Początkowo forma książki wydawała mi się nieco dziwna. Składa się z wielu różnych mini opowiadań i one były tematycznie tak bardzo oddalone od siebie, że musiało trochę minąć zanim zaczęłam rozumieć całość. To było jak układanie puzzli, które w kawałkach nic nie znaczą, ale wyłania się z tego jakiś spójny obraz. Były opowieści o sułtanie, o chorwackiej wyspie, o współczesnej o kobiecie we Wrocławiu i tej uwięzionej na lotnisku.

Dziwna i fascynująca estetyka.


Różnorodność i estetyka mnie powaliły. To było jak patrzenie na świat przez krzywe zwierciadło, czy kamerę obscura. Raz dostajemy opowieść marynarza, a zaraz potem opis narządów ludzkich zatopionych w formalinie i wypchanego czarnego lokaja w wersalskim gabinecie osobliwości. Otwierałam szeroko oczy ze zdumienia, bo te skakania z tematu na temat tak cholernie mi się nie kleiły, ale zaraz potem, po zastanowieniu dostrzegałam w tym jakiś turpizm, jakąś satysfakcję z czytania o takich rzeczach i dziwną powykręcana całość.

Jest to książka jedyna w swoim rodzaju. Już prawie miesiąc minął odkąd ją skończyłam, a dalej nie wiem co o niej sądzić i czy jestem bardziej na tak, czy na nie. Jedno jest pewne, jeśli szukacie wysmakowanej, wypieszczonej literatury, która Was zadziwi i wywoła sprzeczne emocje, to Olga Tokarczuk i jej Bieguni, to bardzo dobry wybór.  

Szczegóły:
Tytuł: Bieguni
Autor: Olga Tokarczuk
Wydawnictwo: Literackie
Liczba stron: 451

Brak komentarzy: