listopada 27, 2018

Pod podszewką. Prawdziwy wizerunek pisarza - Sylwia Stano, Zofia Karaszewska


Nie czytałam jeszcze takiej książki jak Pod podszewką.  Moda nigdy nie była dziedziną, którą się interesowałam, ale jak zobaczyłam zestawione ze sobą słowa moda i autor książek, to od razu poczułam się zaintrygowana. Na pewno przesunęłam trochę mój czytelniczy horyzont, bo taką książkę miałam w rękach pierwszy raz. 

O czym w ogóle jest ta książka? Nie jest to tylko moda. Kilkunastu polskich autorów wzięło udział w projekcie w którym projektują swoje ubranie z jakimś literackim akcentem. W czasie procesu tworzenia i szycia otwierają przed nami swoje szafy i pokazują jacy są. Ile sukienek ma Katarzyna Bonda? Czy Anna Dziewit-Meller ubiera się kobieco? Dlaczego Łukasz Orbitowski lubi nosorożce? Co najczęściej nosi Jakub Małecki?

Każdy autor dostał osobny mini rozdział. Autorki w krótkich wstawkach opisują jak przebiegały spotkania z każdym z nich, ale wyjaśniają też przywołane w rozmowie tematy elementy garderoby. Bardzo mi się to podobało. Gdy była mowa o bikini – dostałam całkiem sporo o historii powstawania bikini na początku XX wieku. Jest też historia koszuli nocnej, bielizny, koszuli, a nawet halki i kimona. No przyznam, że dowiedziałam się sporo. Jednak jest to tylko ubarwienie głównego wywiadu rzeki z autorami.   

Części z autorów nie znałam, przyznaję się bez bicia, ale każdy z nich jest na swój sposób niezwykle barwną osobą. Mówią o swoim stylu ubierania, ale nie tylko. Znaczna część ich wypowiedzi to rozważania na temat wizerunku, mediów społecznościowych, autorze i książce jako całym produkcie oraz życiu prywatnym. Oczywiście niektóre osoby zainteresowały mnie bardziej, a inne mniej. Bardzo mi się podobały części z Joanną Bator, Sylwią Chutnik, Wojciechem Chmielarzem i Aleksandrą Zielińską.

Oczywiście są też zdjęcia, dużo zdjęć. Zarówno z procesu tworzenia literackiej kolekcji ubrań, jak i ostatecznej sesji zdjęciowej, w której modelami byli oczywiście autorzy książek. Pod względem wizualnym prawie nie mam do książki zastrzeżeń. Raziła mnie tylko jedna kwestia – fragmenty wypowiedzi autorów są niewyjustowane w przeciwieństwie do tych krótkich części, w których wypowiadają się autorki książki.

Ogólnie jestem tą pozycją zaskoczona. Nie sądziłam, że aż tak mi się spodoba i szczerze przyznam, że spodziewałam się czegoś gorszego. Lubię takie miłe niespodzianki. Ale dla kogo jest ta książka? Miłośnicy zarówno mody jak i literatury będą zadowoleni. Jeśli jesteście też wielkimi fanami któregoś z autorów występujących w roli projektantów, to też powinniście być usatysfakcjonowani tą książką. Ja bardzo się cieszę, że miałam okazję ją przeczytać.   

Za możliwość przeczytania książki dziękuję:



Szczegóły:
Tytuł: Pod podszewką. Prawdziwy wizerunek pisarza
Autor: Sylwia Stano, Zofia Karaszewska 
Wydawnictwo: Marginesy
Liczba stron:  390

Brak komentarzy: