sierpnia 16, 2018

Tęsknota - Saga o Ludziach Lodu #4 - Margit Sandemo


Już czwarta część Sagi o Ludziach Lodu za mną! Tęsknota to naprawdę dobry tytuł dla tej książki, bo wszystko wydało mi się takie nostalgiczne, jakby ten klimat do którego się przyzwyczaiłam miał już nie wrócić, bo nadchodzą niebezpieczne czasy. 

Początkowo nie mogłam ogarnąć kto kim jest. Niby nie czytałam poprzedniej części bardzo dawno temu, ale no... namnożyło się tych dzieci i wnuków. Trochę taka telenowela, ale całkiem wciągająca.

Stało się to czego się obawiałam - żegnamy Silje i Tengela, pierwszych bohaterów tej historii. Było smutno, ale ich pożegnanie wyszło idealnie. Doczekali się kilkoro wnucząt i to właśnie oni są głównymi bohaterami tej części. Miksują się strasznie. Zakochują, odkochują i nieco straciłam rachubę kto z kim obecnie jest, a romansów jest tu od groma. 

Początek jest nieco odmienny od tego do czego nas przyzwyczaiła autorka. Życie Lipowej Alei i Grastensholm relacjonuje nam Irja. Jest to mała dziewczynka z wioski, która choruje na krzywicę i przez to ma krzywe nogi. Dorasta bawiąc się z dziećmi z majątku, pracuje w nim oraz potajemnie podkochuje się w  Taraldzie, który jest synem Daga. Losy zarówno Irji jak i Taralda i jego siostry Cecylii oraz córki Sol – Sunnivy przeplatają się ze sobą i jesteśmy świadkami tego jak dorastają i układają sobie życie. Jedni bliżej domu, inni dalej. 
Razem z Cecylią trafiamy na dwór w Kopenhadze, a Tengel wraz z wnukiem Tarjei’em i Irją mierzą się z zarazą która nawiedziła okolicę. Tengel jeszcze raz będzie musiał zrobić użytek ze swoich umiejętności leczenia.

Kończy się pewna epoka w dziejach Ludzi Lodu. Do tej pory przetrwali wszystkie nawałnice i problemy wspierając się nawzajem w Lipowej Alei, ale taki stan rzeczy niedługo się skończy. W Europie zaczyna się wojna trzydziestoletnia. Przez całą książkę historii nie było tak dużo, a autorka skupiła się na życiu rodzinnym bohaterów, ale finał nieco tę kwestię nadrabia. Wciąż trwa duńska okupacja, a końcówka akcji ma miejsce około roku 1618. 

W tej części nie było za wiele magii Ludzi Lodu. Troszkę ucierpiał na tym klimat. Zrobiło się zbyt zwyczajnie i mało norwesko. Mam nadzieję, że kolejne części nieco tę kwestię nadrobią, bo to dla tego przekleństwa Ludzi Lodu i czarownic i magicznych mocy czytam te książki. No może nie tylko, ale to jeden z moich ulubionych elementów. 
Książka mnie specjalnie nie porwała, ale jestem ciekawa co się stanie dalej.To teraz powoli zabieram się za kolejną część. Jeszcze 43 przede mną. 

Szczegóły:
Tytuł: Tęsknota
Tytuł oryginału: Lengsel
Tom: 4
Cykl: Saga o Ludziach Lodu
Autor: Margit Sandemo
Wydawnictwo: Axel Springer Polska
Liczba stron: 253

Przeczytaj o poprzednich częściach:

Brak komentarzy: