kwietnia 19, 2018

Missoula. Gwałty w amerykańskim miasteczku uniwersyteckim - Jon Krakauer


Nigdy nie czytałam reportażu o Ameryce. Missoula wpadła mi w oko zaraz po premierze. Stwierdzenie, że mi się podobała byłoby tu trochę nie na miejscu. Nie wiem jak opisać właściwie swoje odczucia po przeczytaniu tej książki, ale byłam zszokowana, poruszona ale też zafascynowana.

Szok może wywoływać sam tytuł. Jak to się stało, że w Missouli doszło do takiej fali gwałtów i dlaczego nikt nic z tym nie zrobił. Książka opisuje wiele przypadków gwałtów i prób gwałtów, a główną osią tej książki jest sprawa Alisson Hugeut, która została zgwałcona przez swojego wieloletniego przyjaciela i zawodnika futbolowego Grizzlies Beau Donaldsona. Prowadząc nas przez zawiłości śledztwa i procesu sądowego autor porusza wiele innych przypadków zgwałconych dziewczyn i różnych wyników spraw sądowych.

Jak podaje sam autor, wszystkie dialogi są dokładnymi cytatami osób z którymi rozmawiał oraz nagraniami i zapisami rozmów prowadzonych w trakcie dochodzeń. To sprawia, że wszystko jest jeszcze bardziej szokujące. Jest to naprawdę poruszające. Szczególnie, że podczas rozpraw na powierzchnie wywleczono najintymniejsze aspekty życia ofiar.

Wiem, i pewne Wy też wiecie, że system prawny w Ameryce różni się o 180 stopni od naszego. Niektóre jego aspekty mocno mnie zaszokowały. Sądy nie zawsze wiedziały winę, nawet jeśli dostarczone dowody jasno o niej stanowiły, a przynajmniej dla mnie tak było. Byłam też w pewnym stopniu zafascynowana tym, że w sprawach napaści seksualnej na terenie uczelni wyrok wydaje Uniwersyteckie Kolegium Dyscyplinarne, z zupełnym pominięciem organów ścigania, co dla mnie jest  –  powiem wprost – chore. Jeśli jesteście zainteresowani prawem, może je studiujecie, to bardzo polecam przeczytanie tej książki.

Autor przedstawił bardzo wiele osób, nawet na końcu jest lista wszystkich, którzy pojawili się na łamach tej książki. Muszę przyznać, ze prowadzi nas przez te wszystkie zawikłane i okropne sprawy z wielką gracją i pełnym profesjonalizmem. Dla mnie jedną z najciekawszych kwestii były zeznania specjalistów o psychice ofiary i możliwych reakcjach na gwałt. Przedstawiono też uwielbienie społeczeństwa do zawodników futbolu, którzy również są w tej książce wspominani i to nie bez przyczyny. Autor wywleka na wierzch wszystkie uchylenia prokuratury, organów ścigania i innych komisji. Korzysta z wielu źródeł i przytacza obszerne cytaty z literatury fachowej, oświadczeń i wypowiedzi na forach i stronach internetowej. Reasearch zasługuje na uznanie.

Książka jest poruszająca, szokująca i zdecydowanie warta przeczytania. Bardzo się cieszę, że zdecydowałam się po nią sięgnąć.

Szczegóły:
Tytuł: Missoula. Gwałty w amerykańskim miasteczku uniwersyteckim
Tytuł oryginału: Missoula: Rape and the Justice System in a College Town
Seria: Seria amerykańska
Autor: Jon Krakauer
Wydawnictwo: Czarne
Liczba stron: 432


Brak komentarzy: