stycznia 21, 2017

Straceńcy - Ingar Johnsrud [PRZEDPREMIEROWO]


Ingar Johnsrud znowu mnie zachwycił i dzięki niemu moja miłość do skandynawskich autorów wzrosła jeszcze bardziej.  

Tym razem Fredrik i Kafa zajmują się śledztwem w którym pojawia się kilka trupów rozrzuconych po Oslo. Znaleziono też zdjęcie dziwnej rosyjskiej dziewczynki, podpisane „Kalypso”. Tropy prowadzą do pewnej jednostki specjalnej, która w roku 1992 prowadziła akcję na półwyspie Kolskim w osłabionej po upadku ZRSS Rosji. Obawiałam się trochę tego, że autor wybrał się z motyką na słońce, że się zagmatwa w tej jeszcze ziomnowojennej rzeczywistości. Zupełnie niepotrzebnie. Mimo skomplikowanej fabuły i zawiłości w śledztwie, wszystko jest bardzo klarownie przedstawione czytelnikowi. Kilka razy pojawiło się też takie zaskoczenie, że przecierałam oczy ze zdumienia. To nie jest kryminał w którym już po połowie wskażecie sprawcę. Tu się czeka do końca, czyta i siedzi jak na szpilkach. 

Na moją szczególną sympatię zasłużył oczywiście główny bohater, czyli nadkomisarz Fredrik Beier, który zachwyca swoją zaradnością, ale nie jest przy tym postacią bez wad. Oprócz problemów w pracy ma na głowie syna, byłą żonę i kochankę. Jest człowiekiem uginającym się pod ciężarem porażek i depresji, ale dzięki temu jest postacią bardzo prawdziwą. W tej części polubiłam go jeszcze bardziej. Odkrywamy też trochę więcej Kafy Iqbal, która jak na razie jest wielką niewiadomą. Niby pracuje z Fredrikiem, ale w sumie nic nie wiemy o jej życiu prywatnym. 

W książce bardzo dużo się dzieje. Tak na maxa. Doświadczamy sporej ilości brutalnych scen, policyjnych akcji i logicznych zawiłości. Na uznanie zasługuje zaznaczenie współczesnego tła społeczno-gospodarczego i politycznych nastrojów panujących w Europie. 

Ten kryminał strasznie wciąga i naprawę nie mam się do czego przyczepić. Końcówka tylko rozbudziła moją ochotę na więcej i więcej, bo jak można zakończyć książkę w TAKIM momencie?! Koniecznie musicie się w nią zaopatrzyć, oraz w pierwszą część, czyli Naśladowców, jeśli jeszcze nie wpadła wam w ręce. Polecam!


Za możliwość przeczytania książki dziękuję:
Znalezione obrazy dla zapytania wyd otwarte

Szczegóły:
Tytuł: Straceńcy
Tytuł oryginału: Kalypso
Tom: 2
Cykl: Fredrik Beier
Autor:  Ingar Johnsrud
Wydawnictwo: Otwarte
Liczba stron: 504

Premiera książki już 15 lutego 2017! Nie możecie tego przegapić!



Brak komentarzy: