września 28, 2016

Cinder - Marissa Meyer


Znalezione obrazy dla zapytania cinder book

Na starcie chcę zwrócić uwagę, że czytałam tę książkę w oryginale, więc niektóre nazwy własne w mojej recenzji mogą odbiegać od polskiego tłumaczenia. Chyba każdy z Was widział bajkę Disneya pt. Kopciuszek. Sławna Cinderella została inspiracją autorki do napisania książki Cinder. A co by się stało gdyby taki kopciuszek znalazł się w dalekiej przyszłości wśród robotów i nowoczesnych technologii?

Tytułowa Cinder jest w pewnej części robotem. To czyni ją kimś gorszym od reszty społeczeństwa. Mieszka razem z macochą i dwoma przyrodnimi siostrami. Posiada niezwykły talent naprawiania robotów i maszyn, co czyni ją najlepszym mechanikiem w mieście. Pewnego dnia do jej warsztatu przychodzi przystojny książę Kai i zwraca się do niej z prośbą o naprawę swojego starego robota. 

Cinder chcąc nie chcąc zostaje wciągnięta w wielką politykę. Miejsce akcji to Nowy Beijing lata po czwartej wojnie światowej, pełen kontrastów i orientu. Na Ziemi rozprzestrzenia się wirus, a wszyscy chorzy na letumosis umierają. Trwają gorączkowe poszukiwania antidotum. W dodatku królowa Leavana władająca księżycem i rasą Lunarną stanowi zagrożenie dla mieszkańców Ziemi. Czy książę Kai znajdzie rozwiązanie, które nie doprowadzi do wybuchu wojny?

W książce pojawia się motyw balu i pójścia na niego, z tym, że Cinder wcale nie jest tym tak zachwycona, jak by się mogło wydawać znając bajkę Kopciuszek. Cinder mi zaimponowała. Jest bardzo zaradna, pomysłowa i odważna. Nie spodziewa się pomocy żadnej „wróżki z bajki” i wcale jej nie potrzebuje, znakomicie radzi sobie sama. Mimo, że jest postrzegana jak wyrzutek, dzielnie zaciska zęby i stara się żyć pomagając innym i spełniać zachcianki macochy. Jej wiedza i umiejętności mogą okazać się kluczowe do rozwiązania wielkiego galaktycznego konfliktu, szczególnie kiedy zacznie odkrywać swoją przeszłość. 

Początkowo byłam nieco przerażona ilością technicznego i komputerowego słownictwa, ale szybko zorientowałam się w nowoczesnym świecie przyszłości, który wykreowała autorka. Szczerze mówiąc jest to chyba pierwsza angielskojęzyczna książka, której polskiego tłumaczenia nie czytałam. I szczerze ją polecam osobą z umiejętnościami językowymi na min. B1, bo bardzo łatwo jest wszystko zrozumieć. Nawet jeśli nie rozumiałam jakiegoś technicznego słówka, mogłam spokojnie z kontekstu wywnioskować o co chodzi. Myślałam też, że będę ją czytać bardzo długo, a wyrobiłam się w cztery dni. Jest to bardzo przyjemna książka i mimo, że jest skierowana do raczej młodszego odbiorcy, to bardzo mi się spodobała i wciągnęła. Już nie mogę się doczekać aż poznam dalsze losy Cinder. 
Moje angielskie wydanie zawiera również parę bonusów: opowiadanie o dzieciństwie Cinder, wywiad z autorką i fragment Scarlett.

Szczegóły:
Tytuł oryginału: Cinder
Tom: 1
Cykl: The Lunar Chronicles
Autor: Marissa Meyer
Wydawnictwo: Square Fish
Liczba stron: 387

Brak komentarzy: