listopada 28, 2023

Los Angeles. Miasto-państwo w siedmiu lekcjach - Rosecrans Baldwin

 

Miasto gigant.

Uwielbiam Serię Amerykańską Wydawnictwa Czarnego. Lubię czytać o ludziach i miastach jako organizmach żywych, zmieniających się i ewoluujących. Tym razem jesteśmy w Los Angeles, które autor próbuje zdefiniować jako miasto-państwo, twór złożony z 88 miast które składają się na tą wielką aglomerację.

Miałam odczucie, że patrząc na Los Angeles jesteśmy ograniczeni poglądami i wizją autora na temat L.A. Może tak miało być, ale dla mnie nie zostały dotknięte tematy typowe dla tego miasta, a w zamian pogrążyliśmy się w tematach administracyjnych. Mi by się marzyła historia miasta, czego nie było, albo była szczątkowa.

Różne spojrzenia na L.A.

Autor rozmawia z narkomanami, bezdomnymi, początkującymi aktorami, odwiedza podwórka bogaczy, plaże, miejsca po wielkich pożarach. Rozdział o pożarze Malibu był bardzo ciekawy, tak samo jak ten o współczesnym niewolnictwie. Hollywood mi zabrakło najbardziej. Był rozdział o nadziejach i trudach życia aktora i reżysera, ale ja bym chciała więcej, bo myśląc o L.A. ludzie myślą o Hollywood. Wywiady były w takich dziwnych ramach i niby poznałam te wszystkie społeczne problemy miasta, ale jednocześnie nie miałam poczucia, że nie czytam o L.A. Jakoś mi się to rozmywało. Chyba nie bardzo pasował mi język jakim jest ten reportaż napisany. Nie leciałam przez nią, ale z trudem obracałam kartki. Nie była to dla mnie lekkostrawna książka.

Na tle innych reportaży z Serii Amerykańskiej ten wypadł przeciętnie. Mimo, że autor poruszył wiele tematów, to nie poczułam ducha Los Angeles. Jednak nie zaprzeczam, że można dzięki tej książce odkryć złożone problemy z jakimi boryka się miasto i zobaczyć perspektywę biedniejszych i tych bogatszych.

Szczegóły:
Tytuł: Los Angeles. Miasto-państwo w siedmiu lekcjach
Tytuł oryginalny: Everything Now: Lessons from the City-State of Los Angeles
Cykl: Seria Amerykańska
Autor: Rosecrans Baldwin
Wydawnictwo: Czarne
Liczba stron: 264

"Los Angeles. Miasto-państwo w siedmiu lekcjach” do kupienia na Bonito

Brak komentarzy: