lipca 31, 2017

Lolita - Vladimir Nabokov


Lolita jest powieścią, którą od dawna chciałam przeczytać. Opowiada o pewnym wynaturzeniu, mianowicie o seksualnej obsesji czterdziestoletniego Humberta Humberta na punkcie dwunastoletniej dziewczynki – Lolity. Przygotowywałam się na uczucie niesmaku, czy obrzydzenia i trochę dziwnie jest mi przyznawać, że całkiem polubiłam głównego bohatera, chociaż zupełnie nie pochwalam jego zachowania, a cała książka była naprawdę dobra i uwaga, bardzo przyjemnie mi się ją czytało. 

Jestem pod wrażeniem języka tej powieści. Wyobraźcie sobie, że nie ma w niej ani jednego przekleństwa, książka nie jest sprośna i nie ma w niej sekwencji scen erotycznych. No szok. Jestem pod wrażeniem tego, w jak ładny i poetycki sposób Nabokov opisał takie zboczenie jak, nazwijmy to wprost, pedofilia.

Humbert jest człowiekiem który na skutek różnych zdarzeń w dzieciństwie i młodości preferuje określony typ kobiecej, pardone, dziecięcej urody. Niektóre dziewczynki w okresie pokwitania, czyli około 11-13 lat nazywa nimfetkami (zdrobnienie od nimf). Całe życie spędził na obserwowaniu nimfetek i fantazjowaniu na ich temat. Zaznaczę też, że mimo tego, Humbert jest wykształconym człowiekiem o dobrych manierach. Książka ta jest jego pamiętnikiem, występuje narracja pierwszoosobowa, co daje nam kompletny obraz psychiki bohatera, który często zwraca się bezpośrednio do czytelnika. Wszystko zaczyna się w roku 1910, kiedy to Humbert urodził się w Szwajcarii. W młodości poznał pierwszą miłość, a w czasie wojennej zawieruchy wyjechał do USA i tam zamieszkał tymczasowo u pewnej wdowy, gdzie zobaczył jej córkę - Dolores - „jego” Lolitę.

Cała książka jest wypełniona próbami Humberta mającymi na celu przypadkowe dotknięcie Lolity czy uściskanie, aż do nieco śmielszych kontaktów, nie tylko w domu, ale też w innych miejscach. Jesteśmy również światkami odważnej wyprawy bohatera po całych Stanach i zwiedzania najróżniejszych atrakcji. 

Na końcu książki znajduje się notatka od samego autora tłumacząca jak należy tą książkę rozumieć i jego drogę do wydania jej. Co ciekawe, autor narzeka na pisanie w języku angielskim, dla niego znacznie uboższym niż rosyjski. Sam Nabokov zaznacza, że Lolita nie niesie żadnego morału. Czyta się ją bardzo przyjemnie i szybko. Na pewno jest to arcydzieło literatury światowej. Lolita zaskoczyła mnie swoją lekkością pomimo ciężkiego tematu i zdecydowanie ją polecam.  

Szczegóły:
Tytuł: Lolita
Autor: Vladimir Nabokov
Wydawnictwo: Muza
Liczba stron: 416

Brak komentarzy: