kwietnia 07, 2016

Gwiezdny pył - Neil Gaiman


Czy rodzice czytali wam baśnie do poduszki? Moimi ulubionymi są Kwiat paproci, Czerwony kapturek i Sielawowy król. Przy Gwiezdnym pyle miałam wrażenie, że czytam właśnie baśń. Jakiś czas temu zachwycałam się ekranizacją i w końcu zdecydowałam się przeczytać książkę, a raczej przesłuchać, bo miałam audiobooka do biegania. 

Tristran Thorn zrobi wszystko, żeby zdobyć serce Viktorii, nawet jeśli jest ono zimne jak lód. Aby dowieść swojego uczucia obiecał przynieść jej spadającą gwiazdę. Pojawił się tylko jeden problem. Gwiazda spadła za mur. Mur oddziela nasz świat od Krainy Czarów. Dziury w murze pilnują strażnicy, którzy nikogo nie przepuszczają. Mimo to Tristran przechodzi przez niego i wyrusza na poszukiwania gwiazdy, która okazała się młodą kobietą. Ale nie tylko on jej szuka. Na Gwiazdę poluje też królowa czarownic i walczący o władzę książęta z Burzowej Twierdzy. 

Świat magiczny jest baśniowy. Nie ma w nim polityki, wojen i... zasad. Każda fantastyczna istota żyje swoim życiem i zbytnio nie przejmuje się innymi. Postacie są zabawne i posiadają niesamowite zdolności. Gaiman wykorzystał swoją wyobraźnię z całą mocą i nie ograniczał się z niczym. Miałam wrażenie, że o czym pomyślał, to zamieścił w książce. W rezultacie Magiczna Kraina aż pęka w szwach od magii i niespodzianek. 

Co do akcji, to miałam nadzieję na coś więcej.  Początkowo zupełnie nie mogłam się wkręcić w tą historię, ale im dalej tym lepiej. Miałam nadzieję na inne zakończenie wątku czarownicy i książąt. W sumie najbardziej podobała mi się końcówka. Ta książka to bardzo ładna opowieść o przyjaźni, poszukiwaniu miłości i poczuciu obowiązku. Chyba nie nie porwała mnie w aż takim stopniu jak film, ale miło było poznać tą książkę. Jeśli szukacie współczesnej baśni - sięgnijcie po Gwiezdny pył.

Z całą odpowiedzialnością mogą stwierdzić, że nie lubię audiobooków. Ja mam jednak dużo szybsze tempo czytania niż lektor, i trochę mnie to wkurzało. Poza tym sama wolę wyobrażać sobie głosy postaci. 


Szczegóły:
Tytuł: Gwiezdny pył
Tytuł oryginału: Stardust
Autor: Neil Gaiman
Wydawnictwo: Mag
Liczba stron: 220

Brak komentarzy: