marca 27, 2015

Obca - Diana Gabaldon

Nie wiem jak opisać moje uczucia po przeczytaniu Obcej. Jestem jednocześnie zachwycona i wstrząśnięta. Claire przenosi się w czasie do Szkocji z XVIII w. Wiedziałam, że nie będzie prowadzić sielskiego żywotu z księciem z bajki, ale to co się działo naprawdę mnie zszokowało. Jeśli szukacie świata pełnego romantycznych bohaterów, gdzie wszystko się dobrze kończy, to źle trafiliście. Szkocja zaskakuje swoją brutalnością, ciągłymi walkami, gwałtami, więzieniami i opisami tortur. Niektóre momenty są naprawę straszne.

Claire na swojej drodze spotyka szkota Jamiego, do którego zostaje przywiązana wbrew swojej woli przez małżeństwo. Z czasem zaczyna coś do niego czuć. Jednak cały czas tęskni za swoim mężem Frankiem, który został w roku 1945. Nasza bohaterka przeżywa wiele dylematów i czuje się rozdarta. Znajduje satysfakcję w leczeniu chorych i waha się: zostać czy odejść?  Mnie książka porwała od samego początku (konkretnie od strony nr 2). Jeśli czytasz uparcie do 4 rano, bo musisz skończyć to wiedz, że coś się dzieje ;). Z wielką radością oznajmiam, że fabuła się nie wlecze! Książka jest napakowana wydarzeniami do granic wytrzymałości. Pomimo nastroju lekkiego zdenerwowania pościgami i ucieczkami oraz obawami o życie, ogólny klimat jest niesamowity. Poznajemy szkocką gościnność, odwagę, przyjaźń i namiętność. Opisy zachowań, zwyczajów i strojów, a nawet celtyckie wtrącenia w dialogach generują przekonanie o autentyczności. Ja nie dopatrzyłam się żadnych historycznych nieścisłości.

Obca jest też naładowana różnymi emocjami. Bardzo przeżywamy losy Claire. Jak ona płakała, to ja też, jeśli się cieszyła, ja też się uśmiechałam (a wtedy ludzie w pociągu się na mnie dziwnie patrzyli). Ostatnie strony mnie mocno wstrząsnęły. Nie zdradzę o co chodzi, ale opisy cierpień fizycznych i psychicznych torturowanych i chorych były przerażające. Ale watro było to przeczytać. Od dawna żadna książka nie zrobiła na mnie takiego wrażenia. A to dopiero początek serii. Jest wprost genialna...


                                        
Szczegóły
Tytuł:  Obca
Tytuł oryginalny: Outlander
Cykl: Obca
Tom: 1
Autor: Diana Gabaldon
Wydawnictwo: Świat Książki
Liczba stron:  709

1 komentarz:

  1. Jak dla mnie ta książka to typowy Harlequin udający coś więcej niż naprawdę jest. Przyjemnie się czytało, ale na kontynuację się na pewno nie skuszę.

    OdpowiedzUsuń