października 03, 2023

Agla. Alef - Radek Rak

Agla jest to książka bardzo dziwna ale też bardzo dobra. Wymyka się ramom gatunkowym bo jest to fantastyka ale też kryminał i trochę powieść psychologiczna oraz dobra przygodówka. Mi się ta książka podobała, ale wiem że czuję że nie każdemu może się spodobać, bo ma w sobie coś dziwnego.

Główną bohaterką jest Sofja Kluk. Jest córką profesora, który zaginął na wyprawie badawczej na północy. W tym czasie dziewczyna musi dać sobie radę sama. Rozpoczyna edukację, poznaje swoje ciało i pierwsze miłości, a także uczy się magii. Dla mnie największą przyjemnością podczas czytania było odkrywanie świata przedstawionego. Bo to trochę nasz, dziewiętnastowieczny świat, ale jakby odbity w krzywym zwierciadle. Na hradzie panuje tajemniczy Car, ludzie studiują sztuki magiczne i  uczą się biologii i botaniki i boją się Urzędu Bezpieczeństwa. Miasto w którym dzieje się akcja przypomina mi trochę Kraków, szczególnie że z jednej stronu dymi wielka huta, a ulicami przechadzają się Jomowie, jakby mieszanka Żydów i Romów. Także świat przedstawiony wywołał u mnie efekt wow, chociaż dopiero około połowy książki to wszystko przemówiło do mnie i zaczęłam się tym zachwycać

Przesłuchałam tą książkę w audiobooku i dość gładko mi weszła w takiej formie. Jest ona dość długa i dużo się w niej dzieje. Co chwilę zastanawiałam się, czy to co spotkało główną bohaterkę to już jest to co będzie tym głównym wątkiem i problemem do końca książki czy jednak nie. Sofję spotyka bardzo wiele osobnych przygód, które są naznaczone pewnym tragizmem, ale stanowią życiowe, brutalne lekcje. Uczy się u czarodziejki, spotyka z płatną zabójczynią i bada tajemnicze zniknięcia dzieci. W takich niesprzyjających warunkach Sofja dorasta i przemienia się. Zupełnie jak przeobrażanie się owadów, które mają tu swoją symbolikę.

Książka jest mroczna i w sumie nie wiem czy bym ją sklasyfikowała jako książkę dla nastolatków, bo jest dość ciężka, okrutna i tematycznie trudna, a do zrozumienia wszystkiego przydaje się trochę wiedzy i życiowego doświadczenia. Czekam na tom drugi.

Szczegóły:
Tytuł: Agla
Tom: 1
Cykl: Alef
Autor: Radek Rak
Wydawnictwo: Powergraph
Liczba stron: 635

"Agla. Alef” do kupienia na Bonito

Brak komentarzy: