lutego 15, 2023

Mężczyzna imieniem Ove - Fredrik Backman

 

Opis wydawcy: All you need is… Ove.

Na pierwszy rzut oka Ove wydaje się najbardziej gburowatym człowiekiem na świecie, zrzędą z żelaznymi zasadami, bezwzględną rutyną i skłonnością do wpadania w złość. Ludzie sądzą, że jest zgorzkniały, a on uważa, że otaczają go idioci.

Uporządkowany i samotny świat Ovego zaczyna trząść się w posadach pewnego listopadowego popołudnia wraz z pojawieniem się nowych sąsiadów – gadatliwej młodej pary z dwiema niesfornymi córkami – którzy oznajmiają swoje przybycie, niszcząc Ovemu skrzynkę na listy podczas parkowania samochodu z przyczepą. Dalsze wydarzenia tworzą ciepłą opowieść o zaniedbanych kotach, nieprawdopodobnych przyjaźniach i nieoczekiwanym wywróceniu wszystkiego do góry nogami.

Zgorzkniały Ove kontra reszta świata.

Muszę powiedzieć, że dawno nie czytałam tak pięknej książki o miłości. Chociaż ta miłość jest początkowo ukryta przed czytelnikiem. Sam Ove przypominał mi tego zgorzkniałego staruszka Carla z bajki Odlot, tylko że w wersji z idealnego szwedzkiego osiedla. Od razu zapałałam do niego sympatią, chociaż sam Ove robi często nieświadomie wszystko co możliwe, aby do siebie zniechęcić innych. Z czasem bardzo go polubiłam i nie raz śmiałam się z coraz dziwniejszych jego przygód w których drugą bohaterką jest jego ciężarna sąsiadka, a czasami nawet kot.

Ove patrzy na kota. Kot patrzy na Ovego. Ove nie lubi kotów. A koty nie lubią Ovego (...). Wykrzyczał jeszcze, że ten kot zamieszka w jego domu po jego trupie. No i teraz tu stoi. Patrzy na kota. Kot odwzajemnia jego spojrzenie. A Ove tymczasem w najmniejszym stopniu nie przypomina trupa. To wszystko jest bardzo irytujące."

Inny niż wszyscy.

Akcja powieści rozgrywa się dwutorowo. Poznajemy smutną codzienność Ovego, który chce z tego świata już odejść, ale jak na złość zawsze coś mu w tym przeszkadza. W drugiej linii czasowej poznajemy historię życia naszego bohatera, jego dzieciństwo oraz młodość razem z ukochaną żoną. Niektóre sytuacje naprawdę sprawiały, że miałam łzy w oczach, a na koniec książki chlipałam już całkiem otwarcie. Książka jest bardzo inteligentnie napisana, pokazująca to jak różne sytuacje wpływają na nasze życie. Ove jest też typem bohatera zupełnie nieprzystosowanego do współczesności, nierozumiejącego wielu udogodnień, za to jest uczciwym pracownikiem i wybitną złotą rączką, ale także osobą walczącą z traumą. Bardzo podoba mi się pokazanie przemiany jaką Ove przechodzi pod wpływem nowego sąsiedztwa.

Jest to książka otulająca i kojąca, taka idealna na smutki i bardzo przyjemna do czytania. Polecam też świetną wersje audio. Ja jestem nią zachwycona i wszystkich zachęcam do poznania Ovego.

Szczegóły:
Tytuł: Mężczyzna imieniem Ove
Tytuł oryginalny: En man som heter Ove
Autor: Fredrik Backman
Wydawnictwo: Marginesy
Liczba stron: 352

"Mężczyzna imieniem Ove” do kupienia na Bonito

Brak komentarzy: