października 21, 2022

Czarne skrzydła czasu - Dianne Setterfield

 

Rozmiar zbrodni jest nieistotny, kiedy to los wymierza sprawiedliwość.

Kiedy William Bellman był dzieckiem, dopuścił się nieprzemyślanego aktu okrucieństwa – strzałem z procy uśmiercił kruka. Wybryk – drobny, jak sądził William – natychmiast odszedł w niepamięć w ferworze znacznie bardziej zwyczajnych dziecięcych zabaw. Po latach William założył rodzinę i nieźle prosperujący biznes i wydawało się, że los jest mu przychylny…

Tragedia lubi jednak uderzać znienacka. Gdy śmierć zaczyna zbierać żniwo wśród jego krewnych, a przy życiu zostaje już tylko najmłodsza i najbardziej kochana córka, William już wie, że to koniec szczęśliwej passy.

Rozpaczliwie próbując ocalić jedyną cenną rzecz, jaka mu jeszcze pozostała, William Bellman wchodzi w spółkę z tajemniczym nieznajomym w czerni. Dość dziwna okazja, z jeszcze dziwniejszym partnerem, na założenie zdecydowanie makabrycznego biznesu…

Czy jeden nieprzemyślany akt okrucieństwa może położyć się cieniem na całym ludzkim życiu?

(opis wydawcy)

Kolejna pięknie wydana książka Dianne Setterfield. Ta książka to coś dla fanów pióra autorki – uświadczymy tu powolnej akcji, która płynie spokojnie przez kilka lat.

Nie jest to najlepsza książka autorki. Jeśli miałabym powiedzieć o czym ona jest, to moje pierwsze skojarzenie byłoby takie – o zakładaniu i prowadzeniu firmy. Co było dla mnie dość zaskakujące, bo tego się nie spodziewałam. Jesteśmy świadkami życia Williama Bellmana, który pracował od młodzieńczych lat. Jako inteligentny i pracowity młody człowiek zatrudnił się w fabryce włókienniczej gdzie zdobywał doświadczenie a następnie przekuł nabytą wiedzę w sukces swojej własnej, przyszłej firmy. Byłam zdziwiona, że tyle można napisać o materiałach, o farbowaniu tkanin itp.

Czytałam i zachwycałam się obrazami namalowanymi słowami autorki, ale jednocześnie cały czas towarzyszyło mi lekkie uczucie znudzenia. Liczyłam na rozwój motywu kruków i śmierci, ale było to tylko delikatnym tłem w życiu głównego bohatera. Dostajemy wizje człowieka, który przez pracę i zarabianie pieniędzy traci poczucie czasu i lata mijają mu w zastraszającym tempie a życie rodzinne i towarzyskie umyka bezpowrotnie. Wyczułam w tym bardzo moralizatorski charakter, zwłaszcza pod koniec książki.

Nie pozwól, żeby czas był twoim panem. (...) Jeśli chcesz coś zrobić, weź się do tego. Czas zawsze się znajdzie.

Panuje tu nastrój tajemnicy i lekkiej grozy. Potęguje to pojawianie się człowieka w czarnym płaszczu z którym został zawarty pakt, a który pojawia się najczęściej na pogrzebach bliskich Bellmana.

Ja oceniam tą książkę jako dobrą. Nie jest to porywająca lektura, ale daje do myślenia co jest w życiu najważniejsze. Polecam osobom, które nie boją się spokojnie płynących historii.

Szczegóły:
Tytuł: Czarne skrzydła czasu
Tytuł oryginalny: Bellman & Black
Seria: Butikowa
Autor: Diane Setterfield
Wydawnictwo: Albatros
Liczba stron: 384


"Czarne skrzydła czasu” do kupienia na Bonito

Brak komentarzy: