czerwca 25, 2022

Kirke - Madeline Miller

 Czarodziejka Kirke.

Kirke podobała mi się. Byłam do tej książki bardzo sceptycznie nastawiona po słabej Pieśni Achillesa, ale ostatecznie było dobrze i wyszedł naprawdę ciekawy retelling mitów greckich. Nie było rewelacyjnie, ale jest to książka warta uwagi. Kirke poznajemy jako młodą dziewczynę. Urodziła się jako córka boga Heliosa i nimfy Perseis. Odkrywa w sobie magiczną moc, sprzeciwia się ojcu, zaczarowuje Scyllę i przez to wszystko zostaje wygnana na wyspę Ajai.

- Jesteś mądra - rzekł w końcu.
- Jeśli to prawda, to tylko dlatego, że setki razy zachowywałam się jak głupiec.

Na wyspie zaczyta się mozolna nauka. Na samej sobie testuje czary, wywary i zioła dochodząc po wielu latach do perfekcji. Wiedzę o świecie czerpie od posłańca Hermesa oraz tych, którzy trafiają na wyspę przypadkiem. Kirke żyje bardzo długo, setki lat dłużej od ludzi. Jest to kobieta o wielu twarzach, która zmienia się z biegiem historii. Dostrzega swoje błędy młodości i robi się coraz twardsza.

Znane mity z nieznanej perspektywy. 

Kirke jest poboczną uczestniczką wielu mitów greckich. Widziała narodziny Minotaura, rozmawia z Dedalem i Ikarem, a wiele lat później żyje z Odyseuszem czy spiera się z Ateną. I mimo, że miałam wielką frajdę w odnajdywaniu postaci z mitologii i poznawaniu nowych wątków, to Kirke ciągle wydawała mi się postacią poboczną. Jakby ona sama nie miała swojej historii ani swoich przygód, tylko ciągle wkraczała w te cudze. Mam nadzieję, że wiecie o co mi chodzi. Jej historia płynie spokojnie przez wiele lat. Bez zawirowań i większych emocji.

Wszystko toczy się powoli zupełnie jakby Kirke miała czas. Nie ma gwałtownych zwrotów akcji i jeśli lubicie powolne, melancholijne tempo w książkach, to powinno się wam spodobać. Ja czekałam na jakieś bardziej gwałtowne momenty i niestety się nie doczekałam. Może nie jest to książka szczególnie zapadająca w pamięć, ale dobrze spędziłam z nią czas i było całkiem sympatycznie.

Szczegóły:
Tytuł: Kirke
Tytuł oryginalny: Circe
Seria: Butikowa
Autor: Madeline Miller
Wydawnictwo: Albatros
Liczba stron: 414

Brak komentarzy: