lutego 14, 2021

Domownik na wyprawie - Nowa Fantastyka nr 2/2021

Prezentuję Wam szybki przegląd Nowej Fantastyki. Już na wstępnie mówię, że jest dużo dobroci w części z prozą, ale zacznijmy od początku.

Publicystyka

Standardowo wita nas Zastrzyk przyszłości, a zaraz po nim dłuższy artykuł skupiający się na sztucznej inteligencji i tego jak wkracza do naszego życia. 

Z publicystyki najciekawszy jest dla mnie tekst w którym autor zastanawia się, co by było, Gdyby Gandalf przyszedł do domownika, czyli przygody słowiańskiego hobbita. To zabawna i ciekawa analiza tego co by było, gdyby powieść Tolkiena wrzucić w słowiańskie realia. Jak dla mnie bomba. 

Mega pasjonujący jest wywiad z Davidem Frenchem, czyli tłumaczem Wiedźmina oraz Trylogii Husyckiej Sapkowskiego na język angielski.

Wszystkie artykuły z działu książki bardzo mi się tym razem podobały. Jest dłuższy tekst o nowości Niewidzialne życie Addie Larue V. E. Schwab – naprawdę zachęcił mnie do książki. Jest też sporo o Olafie Stapledonie, autorze który poszukuje nadczłowieka, a o którym wcześniej nie słyszałam. Z bardziej znanych autorów dostajemy ciekawe zestawienie Susanna Clarke – Wojciech Gunia. 

Z publicystyki bardzo polecam Fantastykę Survivalową Kosika oraz Szczuroburger i zielona galaretka Starosty, mniam. Ja akurat nie należę do graczy, ale tekst Arcydzieło niedoskonałe o Cyberpunky 2077 przeczytałam z ciekawością.

Proza

W dziale prozy znajdzie się coś dla fanów dłuższej formy. Wojciech Zembaty prezentuje nam mikropowieść Cała paleta cieni. Fantastyczny i bardzo klimatyczny tekst, najlepszy w tym numerze. Drugi bardzo dobry tekst to Lady Łazarz Miki Modrzyńskiej o temacie na artykuł na pierwsze strony gazet. Z prozy zagranicznej mamy tym razem jedną przedstawicielkę, zza wschodniej granicy. Julia Zonis i jej Nie ten nieśmiertelny to science fiction ale z ciekawym wojennym nawiązaniem do I Wojny Światowej.

Źródło: Nowa Fantastyka nr 2/2021


Brak komentarzy: