grudnia 20, 2019

Przekleństwo cara Iwana - Maciej Jastrzębski


Przekleństwo cara Iwana to najnowsza książka Macieja Jastrzębskiego do której podchodziłam ze sporymi nadziejami, bo tematyka, czyli między innymi Rosja i jej historia to od pewnego czasu mój konik. Mam kilka uwag co do książki, ale jeśli miałabym od razu powiedzieć, czy polecam czy nie, to moja odpowiedź zabrzmi: tak, polecam.

Julia, doktorantka wydziału historii, oraz Aleksander, dziennikarz telewizyjny, weszli w posiadanie starego dziennika opisującego jak dotrzeć do legendarnej biblioteki cara Iwana Groźnego. Odszyfrowują notatki i razem z kilkoma przyjaciółmi starają się odszukać w podziemiach Moskwy tajemnych komnat. Chcą też wszystko sfilmować, ale ich pracą zaczynają się interesować służby i najważniejsze osoby w państwie, i sprawy się poważnie komplikują.

Bardzo lubię historię Rosji, ale zapoznanie czytelnika z całym tłem historycznym nieco kulało. Ogólnie jestem zwolennikiem wplatania wiedzy historycznej w powieści, ale tym razem poczułam się tą wiedzą nieco przygnieciona, szczególnie na początku książki. Bohaterowie wiedzieli zbyt wiele o Iwanie Groźnym, biblii czy ikonach. Nawet mała córka Aleksandra szastała z rękami datami i wydarzeniami. To wydało mi się nieco nierzeczywiste, ale z drugiej strony ciekawie było czytać i uczyć się czegoś nowego.

Czego jak czego, ale klimatu nie można tej pozycji odmówić. Razem z bohaterami wędrujemy ciemnymi tunelami metra i nie tylko, szukamy zapomnianych artefaktów i poznajemy historie o podróżach w czasie i magicznych księgach. Wątek Iwana Groźnego oraz tajemniczego mnicha Wasyla jest bardzo interesujący i zgrabnie przeplata się z poszukiwaniami prowadzonymi współcześnie przez Julię i Aleksandra  

Początek był niemrawy, ale powoli akcja się rozkręcała, a jak już zeszli do tuneli pod Moskwą, to było naprawdę super. Jest to świetna podróż po stolicy Moskwy, nieco tajemnicza i mistyczna. Coś idealnego dla każdego rusofila i pasjonata wschodnich klimatów.

Za możliwość przeczytania dziękuję:




Szczegóły
Tytuł: Przekleństwo cara Iwana
Autor: Maciej Jastrzębski
Wydawnictwo: Editio
Liczba stron: 

Brak komentarzy: