stycznia 19, 2019

Zamiana - Rebecca Fleet


Zamiana wbrew wszystkim zapowiedziom nie jest pełną napięcia i zwrotów akcji książką. Jest za to świetnym thrillerem psychologicznym, mrocznym i bardzo inteligentnie napisanym.

Opowieść prowadzona jest na dwóch płaszczyznach czasowych. W pierwszej, w teraźniejszości, Caroline wyjeżdża ze swoim mężem Francisem do domu na przedmieściach Londynu. Podczas wyjazdu chcą naprawić swój związek, który ostatnio przeszedł bardzo burzliwy czas. Skorzystała ona z opcji zamiany domami. Kiedy oni spędzą czas w tym domu, to w ich mieszkaniu zamieszka ktoś inny. Czy to możliwe, że Caroline zna tego kogoś? W czyim domu zamieszkali i kto jest teraz w ich własnym? Kwiaty w salonie i jej ulubiona muzyka nie mogą być przypadkowe.

W przeszłości widzimy inną Caroline. Ona wychowuje małego synka prawie zupełnie sama, bo jej mąż kompletnie zatracił się w zażywaniu psychotropów i jego życie definiują pigułki. Caroline w tajemnicy zaczyna się spotykać z kolegą z pracy, z Carelm.

Do połowy książki za wiele się nie działo. Caroline często rozważa swoją sytuacje, zastanawia się nad mieszkańcem jej domu i powoli domyśla się kto to może być. A to wszystko w tajemnicy przed mężem. We fragmentach mających miejsce we współczesności bardzo spodobała mi się narracja. Caroline opowiada co się dzieje, ale bardzo często w domyśle zwracał się do swojego byłego kochanka. Dopiero od połowy zaczęło mi się coś nie zgadzać i z coraz większym zaangażowaniem zaczęłam wszystko czytać i analizować. I to wtedy nareszcie wciągnęłam się w lekturę. 

Parę fragmentów należy też do Francisa, który przedstawia świat z perspektywy osoby uzależnionej od leków i pogrążonej w marazmie. Przyznam się szczerze, że wydały mi się one niepotrzebne, ale jednak jakiś swój cel miały, szczególnie w finale powieści. Jednak fanką tych części nie zostałam.

Książka jest mroczna i niepokojąca. Wzmagają to podejrzenia, że bohaterowie są obserwowani. Mimo mojego początkowego sceptycznego podejścia - spodobała mi się, szczególnie kiedy na końcu autorka odkryła wszystkie karty i mogłam na spokojnie podziwiać tą skomplikowaną sprawę, którą utkała. Polecam tę lekturę wszystkim fanom thrillerów psychologicznych, którzy lubią powili zagłębiać się w kolejne warstwy tajemnic i niedomówień.

Za możliwość przeczytania książki dziękuję:


Szczegóły:
Tytuł: Zamiana
Tytuł oryginalny: The House Swap
Autor: Rebecca Fleet
Wydawnictwo: Marginesy
Liczba stron: 318




Brak komentarzy: