stycznia 19, 2017

Frankenstein - Mary Shelley


O Frankensteinie słyszeli wszyscy, ale czy wszyscy znają oryginalną wersję? Na przestrzeni lat powstało całe mnóstwo przeróżnych filmowych i nie tylko wersji tej powieści. Część z nich została wypaczona, naznaczona dodatkowymi wątkami fantasy i grozy na potrzeby show-biznesu. Bardzo się cieszę, że Wydawnictwo Ze słownikiem zdecydowało się wydać oryginalną powieść z 1818 roku. 

Wiecie kto to jest Frankenstein? Nie, nie potwór. Wiktor Frankenstein jest naukowcem, który pośród lodów Arktyki zostaje wciągnięty na pokład statku i zaczyna opowiadać o swoim życiu. Wiktor jest filozofem i naukowcem który pod wpływem studiów w Genewie i fascynacją dawnymi alchemikami zaczął się zastanawiać nad sekretem śmierci. Odkrył jak przywracać życie zmarłym, a nawet jak stworzyć idealnego człowieka. 

Niestety jego dzieło, potwór, zwrócił się przeciw niemu i zaczął zagrażać bliskim naukowca. Lekko się zdziwiłam kiedy okazało się, że ta książka bliżej ma do obyczajówki niż horroru. Sceny z udziałem Frankensteina i potwora są w sumie dość spokojne. Monstrum jest całkiem inteligentne, ale nie może odnaleźć się w otaczającej go rzeczywistości. Opowiada jak poznawał świat i odkrywał, że do niego nie pasuje czując coraz większą samotność.

Powieść skłania do zadania pytania czy człowiek może zabawić się w Boga i czy jest świadom konsekwencji. Książka znakomicie oddaje klimat epoki, a inspirację ówczesnymi odkryciami są naprawdę świetne.  Cóż,  jest to książka epoki romantyzmu i wszystkie postacie mówią bardzo podniosłym językiem, co przyznam, że sprawiało mi czasem problem, zwłaszcza czytając w oryginale. Niektóre fragmenty mnie męczyły i nudziły. Fanką tej książki nie zostałam, ale dobrze było w końcu poznać tą powieść.

Słowniki dają radę! Książka zawiera 3 słowniki: pierwszy bardzo obszerny na początku, drugi na marginesach przy tekście i trzeci mega obszerny na końcu. Jako że przeczytałam już parę książek tego wydawnictwa doszłam do wniosku, że wygodniej by było, gdyby te słówka przy tekście były wypisane na marginesie zaraz przy linijce w której jest pogrubione trudne słowo, a nie w kolejności alfabetycznej. Oprócz tego drobiazgu jestem zachwycona tym wydaniem.


Za możliwość przeczytania książki dziękuję:

Szczegóły:
Tytuł: Frankenstein
Autor: Mary Shelley
Wydawnictwo [ze słownikiem]
Liczba stron: 460

Brak komentarzy: