lipca 03, 2023

Kwiat paproci i inne legendy słowiańskie - ANTOLOGIA


Autorki: Paulina Hendel, Aneta Jadowska ,Marta Kisiel, Marta Krajewska, Agnieszka Kulbat, Katarzyna Berenika Miszczuk, Martyna Raduchowska, Jagna Rolska, Małgorzata Starosta, Anna Szumacher

W swoim życiu przeczytałam może ze dwie antologie, mimo, że na rynku takie książki pojawiają się naprawdę często, to jakoś mnie do nich nie ciągnie, a swoją przygodę z opowiadaniami kontynuuję  czytając tylko Nową Fantastykę. Antologię Kwiat paproci pochłonęłam na raz. Może to przez moją fascynację słowiańskością, ale większość opowiadań naprawdę mi się podobała. 

Dla mnie top opowiadań to Paulina Hendel i REM-X nawiązująca lekko do jej serii Żniwiarz, którą uwielbiam i która stworzyłam ciekawego człowieka widzącego demony. Kolejne świetne powiadanie było od Marty Krajewskiej - Maliny na śniegu. Zimowe opowiadanie rodem z Wilczej Doliny, proste i krótkie, za krótkie wg mnie, ale klimat bardzo dobry. Świetne było także opowiadanie Anny Szumacher Na kwiatu urok. Kupiłam mnie tą zabawną opowieścią w której kwiat paproci wyrósł w mieszkaniu racjonalnego, ułożonego i dbającego o czystość swojej kawalerki pracownika korpo. Super było czytać o rozwalaniu tego idealnego mieszkania przez słowiańskie demony. Katarzyna Berenika Miszczuk – Noc nas tu zastanie to piękna masakra nastolatków na stokach Łysej Góry. Opowiadanie, które bardzo się wyróżniało to Wiedźmi Kamień Jagny Rolskiej. Ksiądz na półwyspie helskim zmaga się z niesfornymi parafianami, spotyka wiedźmę a nieopodal po sztormie rozbija się statek. Morski klimat i szarpane wiatrem wybrzeże to coś co lubię.

Wszystkie opowiadania miały w sobie elementy które mnie zainteresowały, ale muszę też wskazać te, które nie do końca mnie porwały. Aneta Jadowska i Sezon na nowożeńców nie bardzo mnie porwało. Nie mój gust, ale twórczość książkowa autorki jeszcze przede mną – może powieści mnie porwą. Małgorzata Starosta napisała Noc Kupały w Babiborze i ja kompletnie nie wiem o co tam chodziło. Za dużo postaci, za dużo wszystkiego. Jakbym pominęła jakiś istotny element pozwalający mi wszystko zrozumieć. Marta Kisiel i Kukuk to chyba nie moja estetyka i nie moje poczucie humoru, przynajmniej w tym przypadku, ale książki pani Marty są w bliżej nieokreślonych planach. Martyna Raduchowska – Iskra niebieska, opowiadanie niezłe, ale bardzo długie, co chwilę sprawdzałam czy to już koniec czy dalej słucham tej historii. 

Ogólnie bardzo mi się podobało, nawet te opowiadanie które mniej mnie zainteresowały miały w sobie coś ciekawego. Także bardzo polecam całą antologię. A jeśli chodzi o moje najulubieńsze opowiadanie, to Paulina Hendel i Anna Szumacher zgarniają ode mnie najwyższe oceny. 

Szczegóły:
Tytuł: Kwiat paproci i inne legendy słowiańskie
Autor: Paulina Hendel, Aneta Jadowska ,Marta Kisiel, Marta Krajewska, Agnieszka Kulbat, Katarzyna Berenika Miszczuk, Martyna Raduchowska, Jagna Rolska, Małgorzata Starosta, Anna Szumacher
Wydawnictwo: Mięta
Liczba stron: 442

"Kwiat paproci i inne legendy słowiańskie” do kupienia na Bonito

Brak komentarzy: