marca 04, 2022

Królowa Głodu - Wojciech Chmielarz

Nowy, mroczny i brzydki świat.

Jak do tej pory przeczytałam kilka książek pana Wojciecha Chmielarza i wszystkie bardzo lubię. Dlatego na wieść o jego fantastycznej odsłonie zacierałam ręce i z wielką ciekawością i entuzjazmem podeszłam do tej książki.

Minęło już 20 lat od upadku zdradzonego Księstwa Kuźni Zachodu, które upadło pod naporem sił Korporacji. Kaźń stała się celem poszukiwaczy i górników, którzy szukali drogocennych rud żywmetalu. Przedstawiony świat wydaje się miejscem dystopijnym, jest brzydki i mroczny jak po jakiejś wielkiej wojnie. Po lasach grasują potwory, między innymi chudzielce i żlebodźwiedzie. Co ciekawe, ludzie walczą zarówno bronią palną, jaki i mieczami i kuszami kierując się starym kodeksem rycerskim. Wędrowcy padają ofiarą głodu oraz tajemniczej zarazy.

Niejednoznaczni bohaterowie.

Do Kaźni przybywa młody Holender Bram Huygens, który poszukuje pewnego tajemniczego przedmiotu. Wyrusza w dzikie ostępy mając za towarzysza m.in. tajemniczego Polaka Lisieckiego, jednak jego śladem rusza przebiegły szeryf. Wkrótce okazuje się, że każdy ma sekrety i kieruje się swoim własnym interesem. Każdy z bohaterów jest wyjątkowy, charakterystyczny i taki niejednoznaczny. Ale i dobrzy i źli oszukują się nawzajem na potęgę.

Akcja!

Świat przedstawiony było mega fajny, ale tak tylko liźnięty, aż chciałoby się więcej odkryć. Ta wielka groza czająca się w lasach również mogłaby być bardziej podkreślona, ale ogólnie klimat powieści jest niepowtarzalny i bardzo mi się podobał. Autor skupił się na akcji. Jest dużo walki, zaskoczeń i sytuacji bez wyjścia. Ta książka bardzo przypomina mi inną książkę autora – Prostą sprawęW tym przypadku również mam wrażenie, że czytam dobry western, tylko, że w klimacie fantasy i post-apo, a nawet horroru. Scena z psem to była FUJ. Także ciężko tę książkę jednoznacznie sklasyfikować. Widzę też otwartą furtkę dla kontynuacji, więc nieśmiało mam nadzieję, że zostanie kiedyś rozwinięty motyw wieszczek. Osobiście bardzo mi się podobała, ale czy pobiła kryminały? Chyba raczej nie, jednak polecam samemu przeczytać i przekonać się jak Chmielarz radzi sobie z fantastyką.

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Marginesy

Szczegóły:
Tytuł: Królowa Głodu
Autor: Wojciech Chmielarz
Wydawnictwo: Marginesy
Liczba stron: 392

Brak komentarzy: