marca 21, 2021

Republika smoka - Rebecca F. Kuang

Niekończąca się wojna.

Republika smoka to drugi tom trylogii Wojny Makowej. Poprzednia książka bardzo mi się podobała i pozostawiła z lekkim niedosytem, który miałam nadzieję, że ta część wypełni.

Zacznijmy od tego, że jesteśmy na wojnie, która się wciąż nie kończy. Jedna z prowincji postanawia wprowadzić ustrój republiki, a Rin i wszyscy pozostali cike chcąc nie chcąc zostają w to wplątani. Nasza główna bohaterka przechodzi trochę załamanie na początku książki i mierzy się z uzależnieniem od opium. Razem z cike planuję morderstwo winnej wszystkiego cesarzowej Su Daji, ale niespodziewane okoliczności ściągają ich na zupełnie inną wojnę - domową. Tymczasem Feniks chce wyrwać się na wolność i spalić wszystko, a Rin stara się nad tym ogniem zapanować.

Brutalna rzeczywistość. 

Można powiedzieć, że to właśnie wojna jest tematem przewodnim tej książki. Poruszane są kwestie przesiedleńców, skrajnego ubóstwa, głodu, narkotyków, szabrowników i oczywiście samej walki. Książka ta jest dużo krwawsza od jej poprzedniczki i na pewno nie jest to lektura dla młodszego czytelnika. Sceny walki i opisy licznych okaleczeń, zwłaszcza w finale, są dość brutalne. Rin musi się napatrzeć na stosy ciał swoich rodaków, śmierć przyjaciół oraz cierpieć głód w trakcie wielotygodniowej kampanii. Brutalna wojenna rzeczywistość która rozgrywa się na drugim planie, kiedy same walki się nie toczą.

Kawał porządnego fantasy we wschodnim stylu.

Jeśli chodzi o samą książkę, to czytałam mi się ją bardzo dobrze. Jednak muszę stwierdzić, że pierwsza część wciągnęła mnie bardziej. Tutaj nie obyło się bez minusów. Ta część była dobra, ale jednak za bardzo zdominowana przez wojnę. Były momenty, które mnie po prostu nużyły, bo było tej walki za dużo. Szukałam takiego oddechu od tego wszystkiego i niewiele fragmentów mi go zapewniało. Szkoda też, że kwestia szamanizmu została trochę zepchnięta na drugi plan, przez co magii było nieco za mało.

Mogę powiedzieć, że sama końcówka jest świetna, bardzo krwawa i wszystko się nieźle poplątało, więc zdecydowanie czekam na kolejną część. Olbrzymi plus za finał, tak to powinno się robić. Ogólnie bardzo wysoko oceniam tę serię, a azjatyckie realia dodają jej tylko tajemniczości. Mam nadzieję, że ostatnia część trylogii zwali mnie z nóg.   

Szczegóły:
Tytuł: Republika smoka
Tytuł oryginału: The Dragon Republic
Cykl: Wojna makowa
Tom: 2
Autor: Rebecca F. Kuang
Wydawnictwo: Fabryka Słów
Liczba stron: 792

Brak komentarzy: