września 16, 2019

Batman i Ziemiomorze - Nowa Fantastyka nr 9/2019


Zapraszam na szybki przegląd wrześniowej Nowej Fantastyki. Ten numer tematycznie bardzo mi pasował.

Temat z okładki to Batman, który obchodzi swoje 80 urodziny. Wiecie, że nie zawsze był to ubrany na czarno-granatowo superbohater? Co byście powiedzieli na Batmana np. w różu. Tekst Każdy czas ma swojego Batmana przedstawia nam jak od samego początku kształtowały się losy tej już ikony popkultury. Ja zawsze bardzo Batmana lubiłam, więc pochłonęłam ten artykuł na raz.

Standardowy, mój ulubiony, słowiański kącik prezentuje gdzie współcześnie żyją nadprzyrodzone stworzenia i jakie ludowe powiedzonka zawierają ich nazwy. Na pewno wszyscy używają słów biesiada, ki diabeł czy pal licho. Ta cała przedstawiona etymologia wyrazów była super.

Szczęki każdy zna, a na pewno o nich słyszał. Jak jeden z pierwszych filmów Stevena Spielberga stal się hitem na skalę światową? O tym przeczytacie w artykule Polowanie na wielkiego rekina, czyli problematyczna historia pierwszego letniego blockbustera.

W opowiadaniach króluje Ursula K. Le Guin
Ja jestem wielką fanką Ziemiomorza, a opowiadanie Blask ognia jest genialnym podsumowaniem cyklu i bardzo miłym wspomnieniem znanych bohaterów. Jego głównym bohaterem jest Ged, który na starość dokonuje podsumowania swojego życia. Dla osób, które nie znają głównego cyklu to opowiadanie będzie niezrozumiałe, ale dla fanom łezka może się w oczach zakręcić.
Podobnie jest z kolejnym tekstem, czyli Opisane Ziemiomorza, jego mieszkańcy i języki. Oprócz tytułowych dwóch elementów autorka omawia w nim historię i mitologię oraz system magii jaki stworzyła. Coś czuję, że muszę sobie trochę odświeżyć jej powieści, bo niektórych nazw już nie kojarzyłam.

Z polskiej prozy polecam całkiem długą nowelkę Plan „Basior” Pawła Wolskiego. Jest to alternatywne opisanie wojennej rzeczywistości w której tajny plan pozbycia się przez Polaków między innymi Hitlera i Stalina powiódł się. Lubię takie historie, a ta jest dodatkowo napisana bardzo przystępnym językiem przez co czyta się przyjemnie i szybko.

Oprócz tego mamy też dwa shorty: Endup Rroku Tomasza Kaczmarka w turpistycznym klimacie oraz Projekt dziecko Pauliny Łoś o zamawianiu i projektowaniu dziecka. Na koniec zapraszam do pewnego pociągu i Stacji Raj Andrieja Kokoulina.

Fajny numer, felietony również przypadły mi do gustu. Peter Wattas przedstawia Bystrzejsi niż TED, Rafał Kosik prawi o uprzejmości na drodze i Władcach much, a Tomasz Kołodziejczak o podróżach w czasie.
Lil i Put jak zwykle bawią w komiksie i mamy też kilka ciekawych recenzji książek oraz gier.

Nic tylko czytać!

Brak komentarzy: