maja 04, 2019

Kotka i Generał - Nino Haratischwili [PRZEDPREMIEROWO]

Nie mogłam się doczekać aż zabiorę się za Kotkę i Generała. Nino Haratischwili już raz zachwyciła mnie swoimi książkami. Parę lat temu Ósme życie zostało u mnie najlepszą książką roku. Miałam nadzieję, że zachwycę się ponownie i nie zawiodłam się.

Jesteśmy w Czeczeni w 1995 r. podczas I wojny czeczeńskiej. Siedemnastoletnia Nura pragnie wyrwać się z rodzinnych stron i zobaczyć świat. Jednak wojna przekreśla te marzenia. Jesteśmy w Moskwie w 1995 r. Osesek zostaje zmuszony zostawić matkę, ukochaną, swoje książki i wygodne życie na rzecz walki na Kaukazie. Jesteśmy też w Berlinie w 2016 r. Bogaty oligarcha Aleksander Orłow zwany Generałem mieszka z córką w Berlinie. Jednak wkrótce za sprawą dziennikarza Onno zadaje ona za dużo pytań i wzbudza w ojcu poczucie winy. Jedyną szansą na odkupienie będzie włączenie do planu gruzińskiej aktorki o pseudonimie Kotka. 


Kaukaz jest tu motywem przewodnim. Wszystko się wokół niego kręci, jednak samej akcji jest w Czeczenii stosunkowo niewiele. Fragmenty należące do Nury były bardzo chwytające za serce i dały mi obiecany kaukaski klimat, czeczeńskie prawo szariatu i aułu. Jednak zdecydowanie głębiej poznałam czasy pieriestrojki w Moskwie i schyłek istnienia Związku Radzieckiego. To właśnie Osesek dorastał w tymże okresie i pokazywał nam jak żyli ludzie i z jakimi problemami się borykali. Jest także przykładem bohatera, którego wojna zmieniła nie do poznania. Natomiast Kotka pokazała jak ciężkie jest życie na emigracji, a dziennikarz Onno podążając tropem Orłowa chcąc napisać o nim książkę, po drodze traci coś ważnego dla siebie.

Autorka posiada niesamowity talent w opisywaniu szarej codzienności i zwykłych czynności przepięknym literackim językiem. Jednak to ludzie są u niej prawdziwymi bohaterami. I to nie tylko ci główni, tytułowi, których jest tu najwięcej. Poznajemy także całą masę bohaterów drugo i trzecioplanowych i wyobraźcie sobie, że dostajemy wspomnienia każdego z nich. Przez to stali się oni dla mnie bardzo prawdziwi, ludzcy i ważni dla tej historii. 

Można powiedzieć, że książka ta opowiada o sprawcach zbrodni, o tym jak wina wypala człowieka i zmusza do odpokutowana. Historia ta była inspirowana prawdziwymi zdarzeniami, to znaczy losami młodej Czeczenki zgwałconej i zamordowanej podczas II wojny czeczeńskiej. Jest to powieść długa, trudna i wielowątkowa, ale zdecydowanie warta przeczytania. Autorka pisze wspaniale, przepięknym językiem i stylem, płynnie przenosząc się pomiędzy wieloma płaszczyznami czasowymi. Nie pozostaje mi nic innego, jak z całego serducha polecić Wam tę książkę. 

Za możliwość przeczytania książki dziękuję:
Znalezione obrazy dla zapytania otwarte wyd


PREMIERA 15.05.2019

Szczegóły: 
Tytuł: Kotka i Generał
Tytuł oryginalny: Die Katze und der General
Autor: Nino Hatatischwili
Wydawnictwo: Otwarte
Liczba stron: 615



Brak komentarzy: