stycznia 30, 2015

Hobbit, czyli tam i z powrotem - J.R.R. Tolkien

"Hobbit" stanowi wprowadzenie do Tolkienowskiego świata. W książce zostają przedstawione rasy zamieszkujące Śródziemie oraz przedstawione relacje panujące między nimi.

Fabuła opiera się na motywie podróży. Hobbit Bilbo Baggins wyrwany ze swojego wygodnego i sielskiego życia wyrusza na wyprawę z kompanią krasnoludów oraz czarodziejem Gandalfem. Celem jest odzyskanie królestwa krasnoludów. W czasie wyprawy widzimy jak zmieniają się stosunki pomiędzy krasnoludami a hobbitem.

W porównaniu do trylogii Władca pierścieni, w Hobbicie poznajemy bardzo dużo różnych ras i stworzeń zamieszkujących Śródziemie m.in. gobliny, trolle, smoki, wielkie pająki.

Docelową grupą odbiorców książki miały być dzieci, więc mamy w niej do czynienia z różnymi zabawnymi sytuacjami i śmiesznymi dialogami. Całość jest napisana nieco lżej niż późniejsza trylogia. (Być może to jest przyczyną kontrowersji wokół filmowej adaptacji - fani zapomnieli , że Hobbit jest książką dla dzieci).

Polecam Hobbita jako przykład klasycznego fantasy, bo Tolkien jest niezaprzeczalnym królem tego gatunku. Ja osobiście, kwestie "fajności" książek zawsze sobie ustalam porównując je do dzieł Tolkiena. Bardzo się cieszę, że przeczytałam Hobbita jeszcze przed pojawieniem się filmowej trylogii Władcy pierścieni 100 lat temu i bumu popularności.


1 komentarz:

  1. Mi nie przypadło do gustu, chociaż bardzo lubię fantasy. Styl Tolkiena po prostu do mnie nie przemawia i po pełnej bólu (dobra, nie dramatyzujmy...) lekturze stwierdziłam, że nigdy więcej nie tknę nic, co wyszło spod jego pióra. Po prostu styl Tolkiena to... Ew, nie. Może i rozpoczął fantasy, za co chwała mu, ale żeby to zachwycało? Nie. Fakt, że jest lekturą szkolną tylko potwierdza to, że jest tak samo niefajną książką, jak większość lektur, haha. :D Ale poważnie, Tolkien do mnie nie przemawia i odradzałabym każdemu. :D
    Pozdrawiam! ;)
    recenzje-koneko.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń