lipca 06, 2021

Amerykańskie lato. Depesze z ulic Chicago - Alex Kotlowitz

 

W Chicago w lecie 2013 od kul zginęło 172 osoby, a był to rok stosunkowo spokojny.

Przerażające, prawda? O tym jest ten reportaż. To obraz młodych ludzi, którzy stracili bliskich w strzelaninach, którzy siedzieli w więzieniach oraz brali udział w potyczkach gangów. Autor spotyka wiele osób na swojej drodze. W zdecydowanej większości nawiązuje kontakty z dzieciakami ze szkół, wplątanymi w gangi. Często samo mieszkanie w danej dzielnicy zmusza ich do wstąpienia do gangu, aby zapewnić sobie ochronę. Często kończy się to tragicznie.

Poznajemy również osoby, które za zabójstwo siedziały w więzieniu, wyszły z niego i szukają swojego miejsca w społeczeństwie walcząc z koszmarami przeszłości. Dla mnie najbardziej szokujące i zasmucające były opowieści w których przypadkową śmierć w strzelaninie ponosiły dzieci.

Co rozdział, to nowa dranatyczna historia.

Każdy rozdział to inna dramatyczna historia, no może jedna czy dwie pojawiają się co kilka rozdziałów, ale w większości poznajemy tragedie różnych ludzi. I ta konstrukcja książki dla mnie była jednak minusem, bo brakowały mi takiej myśli przewodniej, czy historii która by tą książkę spinała. Bez tego odniosłam wrażenie, że wszystko jest takie mało spójne czy poszarpane. Mam nadzieję, że dobrze się wyraziłam. Pod koniec byłam też nieco znudzona, bo niby poznajemy kolejne osoby, to każda z tych historii sprowadza się w sumie do tego samego.

Prawo w USA i niekorzystny obraz Chicago. 

Skoro poznajemy kolejne przestępstwa, to oczywiście mamy tu również obraz systemu prawnego USA i jego niedoskonałości. Dla mnie niewyobrażalne było nieskazanie napastnika, którego znają z imienia wszyscy, widziało go wielu świadków, ale ze strachu przed gangiem nikt nic nie zeznał w sądzie. Jeśli jesteście ciekawi tego jak w USA to wszystko wygląda, jak pomaga się skazanym oraz kto zajmuje się w szkole dzieciakami, które wpadły w nieciekawe towarzystwo, to polecam przeczytać.

Podsumowując, tematyka nie do końca mnie zainteresowała, ale jakąś nową wiedzę z niej wyniosłam, to muszę przyznać. Polecam też czytać z otwartą głową, bo patrząc na Chicago przez pryzmat tej pozycji, można odnieść wrażenie, że to niebezpieczne miasto pełne gangów i strzelanin i nic poza tym. Tak czy inaczej, fanów kultury amerykańskiej i tamtejszych problemów na pewno zainteresuje. 

Szczegóły:
Tytuł: Amerykańskie lato. Depesze z ulic Chicago
Tytuł oryginalny: An American Summer: Love and Death in Chicago
Autor: Alex Kotlowitz
Wydawnictwo: Czarne
Liczba stron: 280

Brak komentarzy: