sierpnia 08, 2017

Prowadź swój pług przez kości umarłych - Olga Tokarczuk


Przyznam się, że do przeczytania tej książki skłonił mnie tytuł. W moim odczuciu bardzo przyciągający uwagę. O Oldze Tokarczuk oczywiście sporo słyszałam, ale nie miałam okazji czytać. 

Prowadź swój pług przez kości umarłych to książka której się nie czyta, ją się przeżywa i kocha albo nienawidzi. W kotlinie Kłodzkiej w oddaleniu od innych zabudowań mieszka starsza pani Janina Duszejko. Jest ona miłośniczka astrologii i zajmuje się opieką wakacyjnych domów sąsiadów oraz tłumaczy poezję. Wkrótce przez okolicę przetacza się fala morderstw. Ofiary to miejscowi myśliwi, a na miejscu zbrodni odnajdywano ślady obecności zwierzyny. Duszejko sugeruje, że to zwierzęta biorą odwet na swoich oprawcach.

Główny temat przewodni książki to zwierzęta i moralne dylematy na temat myślistwa. Rzecz dla sporej liczby osób raczej kontrowersyjna. Duszejko jest przedstawiona jako osoba broniąca zwierząt i ich prawa do życia. Narracja jest pierwszoosobowa i to właśnie z jej perspektywy poznajemy tę historię. To pierwsza bohaterka tego rodzaju z jaką się spotkałam i jest naprawdę niesamowita. Z jej perspektywy współczesny świat wygląda zupełnie inaczej. Często rozważa na temat życia i starszych ludzi takich jak ona, ze swoimi „dolegliwościami” i nierozumianych przez innych. 

Autorka w sposób mistrzowski operuje słowem. W tej książce jest jakaś głębia. Klimat powieści również jest niesamowity, pełen grozy, samotności oraz pochwał przyrody. Nie czytało się tej książki łatwo. Chyba nie do końca pasowało mi to ciągłe opiewanie natury. Wątek przestępstw jest ciekawy i na końcu czułam wielkie zaskoczenie, ale nie jest to typowa sprawa kryminalna. Mam też kilka zastrzeżeń. Jak dla mnie astrologii było w tej książce nieco za dużo i odniosłam też wrażenie, że autorka trochę narzuca czytelnikowi określony sposób patrzenia na sprawę myślistwa. Jednak jestem naprawdę zadowolona.

Po pierwszym spotkaniu z autorką czuję się usatysfakcjonowana. Naprawdę mi się podobało, ale nie jest to książka dla wszystkich. Na pewno sięgnę jeszcze w przyszłości po twórczość Tokarczuk.  

Szczegóły:
Tytuł: Prowadź swój pług przez kości umarłych
Autor: Olga Tokarczuk
Wydawnictwo: Literackie
Liczba stron: 323

Brak komentarzy: