lipca 14, 2017

The Assassin's Blade - Sarah J. Maas


The Assassin's Blade jest zbiorem pięciu nowelek o Celaenie Sardothien i jej drodze do zostania najlepsza zabójczynią Adarlanu. Na początek wyjaśnijmy kiedy nowelki można przeczytać. Ja najpierw przeczytałam część pierwszą serii Szklany Tron, a następnie po niej zbiór nowelek. Równie dobrze można je przeczytać przed pierwszą częścią. Wtedy nie ma spojleru z ostatniej opowieści (ale paradoksalnie ja się cieszyłam, że wiem co się stanie). Druga sprawa: istnieją również pojedyncze wydania nowelek i należy je czytać po kolei, bo wydarzenia z kolejnych opowiadań są wynikiem działań bohaterki w poprzednich częściach. Równie dobrze można je traktować jako pełnoprawną książkę numer 0,5. :D 


Mam problem z główną bohaterką. Lubię Celaenę, ale w opowiadaniach jest ona strasznie bezczelna i wkurzająca. Wywyższa się, pyskuje i ciągle powtarza sobie kim to ona nie jest. Wydaje mi się, że w pierwszej części – Szklanym Tronie - aż taka nie była. W późniejszych opowiadaniach również nieco przystopowała, ale mam nadzieję, że w kolejnych częściach bohaterka nieco ewoluuje. Ktoś może wie, czy tak się stanie?

Same przygody były bardzo wciągające i interesujące. Towarzyszymy jej oraz jej kompanowi z gildii - Samowi w wypełnianiu misji na wyspach króla piratów. Potem Celaena ma przygodę, a raczej zdarzenie z młodą uzdrowicielką – ta nowela była dla mnie najnudniejsza. Na pustyni pobierała nauki u milczących assasynów. Jednak najlepsza i najbardziej trzymająca w napięciu była ostatnia nowela Assassin and the Empire ( Zabójczyni i Imperium w tłumaczeniu). Działo się zdecydowanie najwięcej, było najbardziej niebezpiecznie i cóż… łezka w oku też mogła się zakręcić. Skupia się ona nie tylko na Celaenie, ale również na Samie, królu assasynów Arobynnie Hamelu i ich interesach i układach w stolicy. Powiem tylko, że jest krwawo. 

Bardzo mi się ta książka podobała. Zaryzykuję stwierdzenie, że jest lepsza niż Szklany Tron. Mimo, że nie pokochałam Celaeny, to wciągnęłam się w jej przygody. Książka warta polecenia, a ja pomału kompletuję sobie tę serię po angielsku. 

Szczegóły:
Tytuł oryginału: The Assassin's Blade
Autor: Sarah J. Maas
Wydawnictwo: Bloomsbury
Liczba stron: 430

Brak komentarzy: