wtorek, 14 lutego 2017

Ruina i Rewolta - Leigh Bardugo

Ruina i Rewolta to trzecia część trylogii Grisza. Przed zaczęciem czytania miałam bardzo wysokie wymagania co do niej po nieco słabszej części drugiej. Darkling zasiadł na tronie Ravki i tylko na północy książę Mikołaj prowadzi szczątki armii i atakuje armie Daeklinga. Alina i Mal leczą rany i  ukrywają się pod ziemią w towarzystwie kapłana Apparata (taki „rasputinowy” typ) i sporej liczby wyznawców Świętej Aliny.  Wkrótce wyruszają na poszukiwanie mitycznego wzmacniacza griszackich mocy dla Aliny.


W tej trylogii bardzo mi się podobał wątek miłosny. Pojawił się trójkąt, a nawet ośmielę się zasugerować, że był to kwadracik. Alina strasznie się miotała między Malem, księciem Mikołajem, a Darklingiem, a to kogo wybrała wcale nie jest takie oczywiste. Zdradzę tylko tyle, że odtrąciła mojego faworyta. Zaraz powinniście się domyślić kto to.

Darkling jest czarnym charakterem wykreowanym po mistrzowsku. Kropka. Tajemniczy, mroczny, niebezpieczny… to nic że wszyscy chcieli go zabić, ja mu kibicowałam do końca. Dla poznania tej postaci warto było tę książkę czytać.

Ta książka jest za krótka. Wszystko za szybko się działo i wydarzenia zostały jakby sprasowane. Wydłużyłabym ją jakoś, np. dodając opisy otoczenia. Tak, nie patrzcie tak krzywo. W pierwszej części urzekły mnie opisy "rosyjskiego" krajobrazu, cerkwi i zwyczajów. Tym razem było tego znacznie mniej, a szkoda.

Końcówka była dobra, ale zauważyłam coś co prywatnie nazywam „syndromem Eragona”. Haha, pewnie się głowicie co to. Wyjaśniam: w ostatniej część Eragona zło zostało pokonane w połowie książki, a potem były jakieś dziwne i w sumie mało istotne rzeczy przez trylion stron do końca. Tu jest to samo. Wiem, że niektórzy lubią takie bonusy informujące o dalszych losach bohaterów, ale mi to jakoś nie zawsze pasuje. Podsumowując, trylogia jest naprawdę warta polecenia. Bardzo podpasował mi pomysł na przedstawiony świat. Wszyscy wielbiciele fantastyki i literatury dla młodzieży powinny być zadowoleni. 

Szczegóły:
Tytuł: Ruina i Rewolta
Tytuł oryginalny: Ruin and Rising
Cykl: Grisza
Tom: 3
Autor: Leigh Bardugo
Wydawnictwo: Papierowy Księżyc
Liczba stron: 448

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...